MACBETH

Tampereen ensi-ilta 12.9.2024 Suurella näyttämöllä
Esityskieli suomi, englannikielinen ja suomenkielinen tekstitys
Performances in Finnish, surtitles in English and in Finnish

Finnish choreographer Tero Saarinen’s bracing dance-theatre startles from the start. — An arrestingly modern vision.” – The Guardian
Loistava ja pelottavan ajankohtainen. Se on fyysistä teatteria sekä harvinaisen saumatonta yhteistyötä klassisen teatteridraaman ja tanssin välillä.” – HBL
Tuloksena on jotain aivan uutta. Pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.” – Demokraatti

Macbeth (1606) on näytelmäkirjallisuuden hurjimpia vallanhimon kuvauksia. Shakespearen tragedia Macbethin pariskunnasta, joka tähtää hallitsijoiksi keinoja kaihtamatta, koukuttaa tarkkanäköisyydellään ja ajattomuudellaan. 

Tero Saarisen ja Otso Kauton edellinen komea Shakespeare-yhteistyö ”Hamlet – rockmusikaali” Tampereen Työväen Teatterissa nosti kehollisuuden kautta draaman tehot uudelle tasolle. Nyt ohjaajien roolit vaihtuvat: Saarinen vastaa kokonaisuudesta ja liikkeestä, Kautto sanasta. Tanssijoiden, näyttelijöiden ja jonglöörin saumattomassa yhteispelissä jokainen on sekä tekijä että teon kohde. Michael Baranin uusi ankara suomennos toimii karttana, jonka hyytävän maiseman liike paljastaa. Myös Mikki Kuntun valolavastus, Samu-Jussi Kosken puvut ja Marko Nybergin musiikki päivittävät verenkarvaan klassikon nykyhetkeen.

Esitys sisältää voimakkaita vilkkuvia valoja.

Kantaesitys oli Tanssin Talossa keväällä 2024.

Näyttämöllä:
12.-20. syyskuuta: Auvo Vihro, Misa Lommi, Suvi-Sini Peltola, David Scarantino, Emmi Pennanen, Mikko Lampinen, Emil Dahl
21.-28. syyskuuta: Jyrki Mänttäri, Saska Pulkkinen, Anna Kuusamo, David Scarantino, Emmi Pennanen, Mikko Lampinen, Emil Dahl


Tampere premiere on 12 September 2024 on the Main Stage

Macbeth (1606) is one of the most violent depictions of greed for power in dramatic literature. Shakespeare’s tragedy of the Macbeths who will stop at nothing to seize the crown is captivating in its poignancy and timelessness. 

Tero Saarinen and Otso Kautto’s previous Shakespeare spectacle Hamlet the Rock Musical at the TTT Theatre raised the power of drama to a new level with its strong physical expression. Now, the directors have switched roles: Saarinen is responsible for the wider picture and movement, Kautto for the text. In the seamless patchwork created by the dancers, actors and juggler, everyone is both an action and a consequence. Michael Baran’s new austere translation sets the scene for the unravelling of this chilling tale. Mikki Kunttu’s stage lighting design, Samu-Jussi Koski’s costumes and Marko Nyberg’s music transport this bloodstained classic to the present time.

The presentation contains strong flashing lights.

First performance was on 13 March 2024 at Dance House Helsinki




Lippujen hinnat

52,00 / 50,00 / 47,00 / 47,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Kesto

Kesto noin 1:30 (ei väliaikaa)

Tilaa tarjoilut

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Suuri näyttämö

MACBETH

perjantai 27.9.2024
19:00
Suuri näyttämö
Suuri näyttämö

MACBETH

lauantai 28.9.2024
13:00
Suuri näyttämö

Tekijät ja näyttelijät

Koreografia ja ohjaus Tero Saarinen (Tero Saarinen Company)
Näyttelijäntyön ohjaus Otso Kautto
Suomennos ja sovitus Michael Baran 
Valo-, video- ja lavastussuunnittelu Mikki Kunttu
Pukusuunnittelu Samu-Jussi Koski
Musiikki ja äänisuunnittelu Marko Nyberg
Koreografin assistentti Satu Halttunen, Henrikki Heikkilä, Natasha Lommi
Tuotanto Tero Saarinen Company ja Tampereen Työväen Teatteri

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Macbeth säväyttää liikkeellään

...

Lue lisää

Arvio

Kaunis ja ilmaisvoimainen teos sai sydänalan värisemään

Tampereen Työväen Teatterin Macbeth on koskettavan kaunis ja ilmaisuvoimaltaan vertaansa vailla oleva taideteos....

Lue lisää

Arvio

Monitaiteellinen keitos lumoaa

Valkoiset valoköydet laskeutuvat taivaalta kuin hidastetut salamat. Niiden häikäisy viiltää silmiä ja siivittää...

Lue lisää

Arvio

Shakespearen ikiklassikko liukuu katsojan sieluun kuin varkain

Nykyteatterissa puhutaan usein monitaiteisuudesta ja taiteen lajien sekoittumisesta. Macbethissä se toteutuu...

Lue lisää

Arvio

Esitys imi hypnoottisesti mukaansa

Tässä versiossa katsojan ei kuitenkaan kannata vaivata aivojaan liiaksi, vaan pikemminkin jättää ne narikkaan....

Lue lisää

Arvio

Loistava ja pelottavan ajankohtainen

Tero Saarisen Macbeth on loistava ja pelottavan ajankohtainen. Shakespearean verinen, mutta inhimillinen Macbeth saa...

Lue lisää

Arvio

Liikkeen ja puheen liitosta syntyi huima esitys

TSC:n ja TTT:n Macbeth on esitys, joka jää mieleen pitkään. Vaikka sen tulkinta ihmismielestä ja maailmasta oli...

Lue lisää

Arvio

Startles from the start

Finnish choreographer Tero Saarinen’s bracing dance-theatre startles from the start. — An arrestingly modern...

Lue lisää

Arvio

Liikkeen ja puheen liitosta syntyi huima esitys

Vaikka Saarisen monivivahteinen liikekieli on aikaisemminkin ollut erittäin ilmaisevaa, tuli nyt tunne, että...

Lue lisää

Macbeth on merkittävä taiteellinen avaus

Shakespearen skotlantilaisessa näytelmässä kolme noitaa ennustaa Macbethille hänen kohtalonsa. Noitien…

Lue lisää

TTT:n ja TSC:n kiitetty Macbeth-tulkinta Tampereen ensi-illassa

Tampereen Työväen Teatterin ja Tero Saarinen Companyn yhteistuotantona syntynyt Macbeth…

Lue lisää

Tampereen Työväen Teatterin Macbeth on koskettavan kaunis ja ilmaisuvoimaltaan vertaansa vailla oleva taideteos. Ainakin tämän kirjoittajan sydänalassa lähti sen kosketuksesta liikkeelle mannerlaatan kokoinen pala ja nyt vuorokautta myöhemmin kellun yhä mielihyvähormonien euforisella merellä.

Olen matkalla jollekin ymmärryksen tasolle, jollaista en tiennyt edes olevan olemassa. Toki ilman kompassia ja suuntaa. Tampereen Työväen Teatterin ja Tero Saarinen Companyn yhdessä toteuttama Macbeth on todella stydiä kamaa.

Macbeth on esitys, joka veti sanattomaksi. Teatterikokemuksena se oli todella intensiivinen. Kriitikot lankesivat loveen jo viime keväänä, kun Macbeth esitettiin ennakkonäytöksenä. Itse olen nyt valmis hyppäämään samaan kuiluun heidän perässään.

Macbethissa yhdistyivät Otso Kauton kristallinkirkas teatterinäkemys ja koreografina maailmanmaineeseen nousseen Tero Saarisen liikekieli, jossa William Shakespearen runollinen teksti toistui käsien, jalkojen ja vartaloiden runoutena. Kenraali Saarisen kyvyssä marssittaa joukkojaan kentälle oli jotakin ainutkertaista ja ainutlaatuista.

Kielpuolen päiväkirja

Valkoiset valoköydet laskeutuvat taivaalta kuin hidastetut salamat. Niiden häikäisy viiltää silmiä ja siivittää vainoharhaisen Macbethin kuolemaa. Toteen käyvät sekä hullujen noitien ennustukset että monitaiteellisen työryhmän huikeat näyt. (—)

Monitaiteinen teos valloittaa suuren näyttämön vaivattomasti. Tanssijoiden voima nousee lattiasta, näyttelijät hallitsevat katseellaan. Renkaat uhmaavat painovoimaa, musiikki tärisyttää kehoa ja sanat mieltä. Valokiilat halkovat avaruutta.

Keitos on väkevä, mutta viileän poreileva.

Satakunnan Kansa, Tuuli Penttinen-Lampisuo

Nykyteatterissa puhutaan usein monitaiteisuudesta ja taiteen lajien sekoittumisesta. Macbethissä se toteutuu kauneimmillaan: nykytanssia, sirkusta, valotaidetta, videoita, musiikkia. Ja kaikkea niin taidokkaasti, ettei katsoja edes huomaa miten eri osa-alueet limittyvät kohtauksissa lomittain ilman saumoja.

Kulttuuritoimitus, Maarit Saarelainen

Tässä versiossa katsojan ei kuitenkaan kannata vaivata aivojaan liiaksi, vaan pikemminkin jättää ne narikkaan. Tero Saarisen rujonhellä tanssikoreografia ja koko teoksen fyysinen lähestymistapa vievät katsojan epämukavuusalueelle heti alusta saakka, eikä sieltä päästä pois ennen loppuaplodeja.

Helsingistä on väitetty, että esityksen eri taiteenlajit kilpailevat keskenään, mutta sellaista ei Tampereella ollut havaittavissa. Esitys imi hypnoottisesti mukaansa varsinkin rytmikkäissä joukkokohtauksissa, joissa tanssijat ratsastavat hevoskatrillia muistuttavassa irlantilaisessa rivitanssissa sotaan ja Macbethille esitellään tulevaisuudennäyssä Stuart-suvun tulevia hallitsijoita.

Jos teatterin tehtävä on saada katsoja unohtamaan aika, paikka sekä itsensä, tämä teos onnistuu siinä täydellisesti.

Aamulehti, Nina Lehtinen

Tero Saarisen Macbeth on loistava ja pelottavan ajankohtainen. Shakespearean verinen, mutta inhimillinen Macbeth saa raikkaan ja elegantin uuden tulkinnan. Useat taidemuodot luovat mielenkiintoisen lopputuloksen. — Tulos on loistava. Se on fyysistä teatteria sekä harvinaisen saumatonta yhteistyötä klassisen teatteridraaman ja tanssin välillä.

Tove Djupsjöbacka, HBL

TSC:n ja TTT:n Macbeth on esitys, joka jää mieleen pitkään. Vaikka sen tulkinta ihmismielestä ja maailmasta oli synkkä, itse esitys hienoudessaan ja uutta luovassa muodossaan toi valoa ja iloa katsojan elämään.

Tuloksena on jotain aivan uutta. Huikea esitys, joka liikkuu tanssiteoksen ja puhenäytelmän välissä, olematta kumpaakaan niistä. — Pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.

Annikki Alku, Demokraatti

Finnish choreographer Tero Saarinen’s bracing dance-theatre startles from the start. — An arrestingly modern vision.

The Guardian

Vaikka Saarisen monivivahteinen liikekieli on aikaisemminkin ollut erittäin ilmaisevaa, tuli nyt tunne, että Macbethissa kyseessä ei ollut varsinaisesti tanssiliike, vaan aivan uusi liikemuoto, jota nimittäisin puheliikkeeksi. (…)

Yhtä kaikki, pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.

TSC:n ja TTT:n Macbeth on esitys, joka jää mieleen pitkään. Vaikka sen tulkinta ihmismielestä ja maailmasta oli synkkä, itse esitys hienoudessaan ja uutta luovassa muodossaan toi valoa ja iloa katsojan elämään.

Annikki Alku, Demokraatti
Takaisin ylös