VANHEMPAINILTA

Poistunut ohjelmistosta

– Iti, mikä on vanhempainiita?
– Se on sellainen ilta, jossa aikuiset puhuvat tärkeistä asioista yhdessä toisten aikuisten kanssa. 

Isä ja lapsi ovat matkalla päiväkodin vanhempainiltaan. Isä ei ole saanut järjestettyä lapselle hoitajaa ja on joutunut ottamaan tämän mukaan. Päiväkotia lähestyessään isä huomaa pelkäävänsä ja ihmettelee sitä itsekin. Miksi draama on nyt tässä? Tässä vanhempainillassa?

Sillä välin kun muut vanhemmat porisevat synttärijäätelöiden kylmäketjuista ja kihomatolääkityksestä, isä uppoutuu yhä syvemmälle itseensä.Hän joutuu vastatusten toisten vanhempien, vanhemmuuden normien sekä omien ennakkoluulojensa kanssa. Hän joutuu kohtaamaan kyselyikäisen lapsensa tarpeet ja oman keskeneräisyytensä ihmisenä.

– Milloin minusta tuli ihminen, joka täyttää lomakkeita sen sijaan että leikkisi lattialla örkkiä ja maahista? 

Onko mahdollista olla hyvä vanhempi lapselle, jos on huono vanhempi itselleen? Onko vanhemmuudesta tullut pelkkää identiteettipolitiikkaa ja kilpailua siitä, kuka tekee sen parhaiten? Kuinka sanoittaa maailma myönteisellä tavalla lapselleen? Kuinka toimia siinä vastuullisesti silloin kun oma luottamus hyvään horjuu? Onko ekokriisi lopulta pieni ongelma verrattuna siihen, miten hammaspastillit jaetaan? Entä mitä jos arkeaan voisikin vain… paeta?

Vanhempainilta on kipeänhauska aikalaisdraama kasvatuksesta, isyydestä ja vanhemmuuden vaatimuksista. Veikko Nuutisen edellinen näytelmä, TTT:lläkin nähty Pasi Was Here palkittiin vuonna 2018 vuoden parhaan näytelmätekstin Lea-palkinnolla.

Kantaesitys oli 12.10.2022 Eino Salmelaisen näyttämöllä.

Lippujen hinnat

40,00 / 38,00 / 35,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Näytelmäkirjailija Veikko Nuutinen
Kirjailijan tekstidramaturgi Katariina Numminen
Ohjaus Juho Gröndahl ja Veikko Nuutinen
Koreografia Satu Tuomisto
Lavastus Perttu Sinervo
Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
Valosuunnittelu TJ Mäkinen
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Hauska ja samastuttava esitys

(Katkelmia arviosta): Nuutisen uusi näytelmä Vanhempainilta kuvaa ihmissuhteista kenties kaikista kiinteintä, lapsen...

Lue lisää

Arvio

Jatkaa erinomaisesti TTT:n uudistavaa linjaa

(Katkelmia arviosta): Nuutinen sai 2018 vuoden parhaan näytelmäteoksen Lea-palkinnon vuodelta 2016 Pasi Was...

Lue lisää

Arvio

Parasta on Auvo Vihro

(Katkelmia arviosta): Ei ole helppoa olla isä (–) Tero Koposen isähahmolle tekee mieli sanoa, että...

Lue lisää

Haastatteluartikkeli

Vanhempainillan kirjoittaja Veikko Nuutinen: Oma lapsi on ollut suuri vallankumous elämässäni

(valokuva: Hanna Mensonen) Näytelmäkirjailija Veikko Nuutisen uusimmassa teoksessa isä…

Lue lisää

(Katkelmia arviosta):

Nuutisen uusi näytelmä Vanhempainilta kuvaa ihmissuhteista kenties kaikista kiinteintä, lapsen ja vanhemman välistä arkea.

Vanhempainilta on hauska ja samastuttava esitys. Se on rytmiltään verkkainen, mutta silti intensiivinen draamakomedia nuoresta isästä ja hänen kyselyikäisestä pojastaan.

Intensiivisen vanhemmuuden kokee näyttämöllä isän roolia vivahteikkaasti esittävä Tero Koponen. Uteliasta ja energistä pikkupoikaa esittää 66-vuotias Auvo Vihro, joka on roolissaan huikea.

Ilman Vihron roolittamista lapsen osaan esitys olisi tuhat prosenttia raastavampi, ja vähemmän komediallinen. Ratkaisu antaa mahdollisuuden synnyttää armollista etäisyyttä muuten kuu-malämpöiseen aiheeseen.

Aksu Piippo, Hämeen Sanomat

(Katkelmia arviosta):

Nuutinen sai 2018 vuoden parhaan näytelmäteoksen Lea-palkinnon vuodelta 2016 Pasi Was Here -tekstistään. Pasi oli aikuistuneen miehen matka nuoruuteen. Vanhempainilta on jo liki keski-ikäistyneen miehen matka vanhemmuuteen. Siinä näkyy kokemusasiantuntijuus.

Nuutinen tekee luonnollisesti omasta kokemuksestaankin kumpuavaa vanhemmuusanalyysiä miesnäkökulmasta, mikä sinänsä tekee teoksesta hiukan valtavirrasta poikkeavan. Lapsen pään sisään on melkeinpä mahdotonta mennä, mutta isän riskirajoille hiipivään ajatusmaailmaan poraudutaan erinomaisesti.

Uutuusteos jatkaa erinomaisesti TTT:n uudistuvaa linjaa. Se tekee tilaa tuoreillekin tekijöille ja esittäjille, edistää ohjelmiston moninaisuutta ja antaa katetta Työviksen statukselle kansallisena instituutiona.

Matti Mörttinen, Kulttuuritoimitus

(Katkelmia arviosta):

Ei ole helppoa olla isä (–) Tero Koposen isähahmolle tekee mieli sanoa, että väsyttävimmät vuodet ovat yllättävän pian takana päin.

Parasta ja koskettavinta koko esityksessä on kuitenkin Auvo Vihro, joka näyttelee vanhempainiltaan mukaan raahattua pikkupoikaa. Haalariin sullottu mies muuttuu näyttämöllä viisivuotiaaksi käsittämättömällä kyvyllä.

Kaikki pikkupojan eleistä ilmeisiin ja ärsyttävän energiseen kouhotukseen on Vihron näyttelemisessä millilleen kohdallaan. Vihron ja Koposen yhteispeli näyttää kirkkaasti sen lämmön, joka vanhemmuuden synkkienkin hetkien takana piilee.

Kaisa Järvelä, Aamulehti
Takaisin ylös