TUOLIT

Poistunut ohjelmistosta

Mestarillinen komedia kahdelle näyttelijälle

Huom! Tuolit esitys lauantaina 11.2. klo 19 on peruttu sairaustapauksen vuoksi. Olemme yhteydessä lipunostajiin.

Maailmankuulussa Eugéne Ionescon komediassa vanha pariskunta odottaa vaikutusvaltaisia vieraita, sillä mies haluaa jättää sanoman jälkimaailmalle. Hän ei kuitenkaan osaa esiintyä, joten avuksi tilataan ammattipuhuja.

Otso Kauton ajatus ohjata klassikkokomedia TTT:lle syntyi nimenomaan toiveesta saada työskennellä Teija Auvisen ja Auvo Vihron kanssa. Kielellinen ilotulitus, sanaleikit ja runous tarjoavat näyttelijöille odottamattomia mahdollisuuksia ilmaisuun, jolla ei tarinassa ole tavanomaisen rajoja. 

Tuolit on fantasia, joka muuttuu todeksi, epämieluisa tulevaisuudenkuva, joka onkin hauska. 70 vuotta sitten Ionescon Tuolit kuului absurdin teatterin helmiin. Nykymaailmaa komedia vanhenemisesta ja luopumisesta naurattaa edelleen, mutta onko sen järjetön, ihana hulluus meille sittenkin ihan tunnistettavaa realismia?

Ensi-ilta oli 30.9.2022 Kellariteatterissa

Lippujen hinnat

34,00 / 32,00 / 17,00 / 29,00 €

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus Eugène Ionesco
Suomennos, ohjaus ja lavastus- ja pukukonsepti Otso Kautto
Valosuunnittelu Jaakko Sirainen
Äänisuunnittelu Jaakko Sirainen ja Otso Kautto
Lavastuksen toteutus Anssi Lankinen ja Jaakko Sirainen
Puvustuksen toteutus Taija-Leena Autio
Kampaukset ja maskit Sari Rautio

 

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Kun ihminen on mestarillisen taitava jossain asiassa, se näyttää helpolta.

Ionescoa pidetään absurdin teatterin kirjailijana, mutta TTT:n Kellariteatterin tulkinta 1951 kirjoitetusta...

Lue lisää

Arvio

“Lisää Tuoleja!” Tampereen Työväen Teatterin Tuolit on teatterinystävän herkkupala

En muista koskaan kuulleeni suomalaisten katsojien nauravan niin kovaa teatterissa, etenkään, kun kyse ei...

Lue lisää

Arvio

Ionescon Tuolit on kirjailijan lahja taidokkaille näyttelijöille, joiden kautta tarina siirtyy katsojalle

(—) katsojille näkymättömiä vieraita alkaa vähitellen saapua kiihtyvällä vauhdilla vanhan vaimon...

Lue lisää

Ionescoa pidetään absurdin teatterin kirjailijana, mutta TTT:n Kellariteatterin tulkinta 1951 kirjoitetusta Tuoleista ei tänä päivänä näyttäydy lainkaan vaikeaselkoisena vaan lempeän ironisena kertomuksena ihmisen haihattelevasta haaveesta jättää jälkensä maailmaan, olla suuri, unohtumaton ja arvostettu, eräänlainen julkkis.
 
Auvo Vihro on nähty aiemminkin puheen virtuoosina, mutta Teija Auvista ei tämänkaltaisena replikoijana ole usein koettu. Kun ihminen on mestarillisen taitava jossain asiassa, se näyttää helpolta. Auvisen ja Vihron yhteispeli näyttämöllä on nautittavan pehmeää, sulavaa ja sävykästä. Puheilmaisun rikkaudella he luovat sanoihin merkityksiä, tunteita ja pinnanalaisia temaattisia virtauksia. Esityksessä on paljon hellyyttä.
Anneli Kanto, Teatteri, Tanssi & Sirkus

En muista koskaan kuulleeni suomalaisten katsojien nauravan niin kovaa teatterissa, etenkään, kun kyse ei varsinaisesti ole komediasta. Näytelmää on kiusaus lähestyä pitkänä sketsinä siitä huolimatta, että sen henkilöiden elämäntarinat käyvät yhä koskettavammiksi.

Näyttelijäntyö rikastaa loruja ja sanaleikkejä pulppuilevaa käsikirjoitusta entisestään. Teija Auvisen ja Auvo Vihronpariskunnan energia kantaa läpi koko puolitoistatuntisen esityksen. Parivaljakon tunnetilat kulkevat uskottavasti lapsekkaasta leikistä hajamielisyyden, harmin ja kinastelun kautta kohti olemassaolon kysymyksiä. Ensin matkitaan helmikuuta, kohta katse kohdistuu katuihin, jotka henkilöiden mukaan nimetään ja hetkeen, jolloin ei enää ole mitään syytä elää. “Ja sitten nau.”

Suomessa Ionescoa on esitetty aivan liian vähän. Tuolit todistaa, että tilanteen on aika muuttua.

Nörttitytöt, Ilona Vuori

(—) katsojille näkymättömiä vieraita alkaa vähitellen saapua kiihtyvällä vauhdilla vanhan vaimon kiikuttaessa näyttämölle yhä lisää tuoleja tuolien perään yrittäen samalla seurustella miellyttävästi tulijoiden kanssa. Teija Auvinen on täydellisen huvittava näissä puuhissaan! Ja Auvo Vihro, tuo mestaripuhujaa kärsimättömänä odottava papparainen, suoltaa samalla tekstiä valtaisalla vimmalla!

Kulttuuritoimitus, Ritva Alpola
Takaisin ylös