SAITURI – IHANA RAHA

Poistunut ohjelmistosta

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Neljäsataa vuotta vanha komediaklassikko Saituri on yksi maailman rakastetuimpia näytelmiä. Talouden lait ovat muuttuneet, ihmisluonteen heikkoudet ovat pysyneet samoina. Edelleen raha sekä pilaa että ratkaisee kaiken.

Saituri Harpagonille raha on kaikkein tärkeintä maailmassa. Vaurastumisen toivossa hän on naittamassa lapsiaan varakkaisiin perheisiin. Itselleen hän toivoo vaimoa, joka tyytyisi mahdollisimman vähään. Tytär ja poika haluavat kuitenkin kuunnella sydämensä ääntä. Se johtaa heitä kohti rakkautta – vai johtaako?

Otso Kautto on kokenut Molière-ohjaaja, ja tässä Suuren näyttämön tyylikkäässä ja riemukkaassa toteutuksessa hän on halunnut kunnioittaa alkuteoksen hykerryttävää nerokkuutta niin ohjauksessa kuin uudessa suomennoksessaan. Ylitsepursuavan barokkikomedian saippuaoopperamaisista juonenkäänteistä on poimittu hauskimmat havainnot ihmisluonteesta. Tuloksena on tarkka, kaunis ja ratkiriemukas esitys maailmasta, joka muuttuu juuri nyt uskomatonta vauhtia.

Saituri – ihana raha kuvaa sitä, kuinka vanhat uskomukset ohjaavat meitä niin politiikassa, taloudessa kuin rakkauden pyörteissä. Sydän tietää, että aika vaatisi rakkautta ja radikaalia luottamusta, mutta raha vaatii meitä pysymään pelissä. Vain pelissä pysyvät saavat osuutensa – niin rahassa kuin rakkaudessa.

Molièren näytelmää esityksessä kehystävät tositarinat rahan historiasta, verotuksesta ja rahan mahdista. Niitä on ollut mukana kirjoittamassa Helsingin Sanomien taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste.

Kantaesitys oli 18.10.2023 Suurella näyttämöllä

Lippujen hinnat

52,00 / 50,00 / 47,00 / 47,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Perustuu Molièren näytelmään Saituri (L’ávare)
Käsikirjoitus Otso Kautto ja Juha-Pekka Raeste
Suomennos ja ohjaus Otso Kautto
Liikeidentiteetti Mirva Mäkinen
Lavastus- ja pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Valo- ja videosuunnittelu Eero Auvinen
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Kampausten ja naamioinnin suunnittelu Sari Rautio

 

Jari Ahola

Jari Ahola

Flèche

Inke Koskinen

Inke Koskinen

Élise

Samuli Muje

Samuli Muje

Anselme, Badminton-pelaaja

Auvo Vihro

Auvo Vihro

Harpagon

Eriikka Väliahde

Eriikka Väliahde

Mestari Jacques, Badminton-pelaaja

Riikka Papunen

Riikka Papunen

Mestari Simon, Komisario, Badminton-pelaaja

Pihla Pohjolainen

Pihla Pohjolainen

Marianne, Badminton-pelaaja

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Tämä viiden tähden esitys jokaisen rikastumisesta haaveilevan kannattaa katsoa

Tampereen Työväen Teatterin Saituri – ihana raha kunnioittaa Molièren klassikkokomediaa, mutta päivittää sen...

Lue lisää

Arvio

Maukkaat huomiot nykyajan talouselämästä solahtavat nätisti Otso Kauton notkeasti ohjaaman 1600-luvun tarinan käänteisiin

Tampereen Työväen Teatterin Saituri – ihana raha on eetokseltaan opetusnäytelmä ja Juha-Pekka...

Lue lisää

Arvio

Käsikirjoituksessa yhdistyvät hienolla tavalla riimityksen raikkaus, leikillisyys, poeettisuus ja sivistys.

Saituri – Ihana raha on yksi Otso Kauton parhaista ohjauksista Tampereen Työväen Teatterissa. Kauton...

Lue lisää

Arvio

Saiturissa nauramme makeasti rahan ruokkimalle ahneudelle ja itsekkyydelle

Tampereen Työväen Teatterin johtaja Otso Kautto lunastaa nyt Saituri – Ihana raha -toteutuksellaan messiaaniset...

Lue lisää

Arvio

Modernisoinnin riemuvoitto

Moliéren Saituri satojen vuosien takaa on sellaisenaan hauska ja pätevä näytelmä, mutta johtaja Kauton ja...

Lue lisää

Arvio

Klassikkokomedia on yhä makoisa kuin kakku

Ja kuten Tampereen Työväen Teatterin uutuus osoittaa, näyttämöllä se toimii mainiona lähtökohtana...

Lue lisää

Arvio

TTT:n teatterinjohtaja Otso Kautto ehtii ohjata harvakseltaan, mutta produktiot ovat sitten sitäkin jykevämpiä

Moliéren tekstin päällekirjoitusta on ollut Kauton rinnalla tekemässä Hesarin taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste,...

Lue lisää

Tampereen Työväen Teatterin Saituri – ihana raha kunnioittaa Molièren klassikkokomediaa, mutta päivittää sen upeasti tähän päivään. Auvo Vihro tekee saiturina juuri niin hurmaavan roolin kuin mestarilta saattoi odottaa. (…)

Esityksen parhaita puolia on mahtava rytmi, joka ei hajoa hetkeksikään. Näppärä dialogi etenee jouhevasti kuin sujuva sulkapallopeli, ja loppua kohti kierrokset kiihtyvät juuri sopivasti. Raha ja rakkaus saavat perheenjäsenten suhteet sellaiseen umpisolmuun, että katsomossakin meinaa tulla hiki.

Esityksen tähti on oletetusti Auvo Vihro, joka tekee jästipäisenä saiturina hurmaavan roolin. Yhden miehen karismalla esityksen pallot eivät kuitenkaan pysyisi ilmassa. Inke Koskinen ja Hiski Vihertörmä tarjoavat Vihrolle oivallisen vastavoiman. Suvi-Sini Peltolan Frosine on perheen rakkaussotkuja kiihdyttävänä säätäjänä mainio. Samoin Riikka Papusen, Samuli Mujeen ja Eriikka Väliahteen asiantuntijakolmikko.

Molièren syystäkin rakastettu klassikko on saanut TTT:llä upeat uudet vaatteet. Tämän esityksen katsottuaan ymmärtää kaiken olennaisen sekä ihmisestä että rahasta.

 

Aamulehti, Kaisa Järvelä

Tampereen Työväen Teatterin Saituri – ihana raha on eetokseltaan opetusnäytelmä ja Juha-Pekka Raesteen maukkaat huomiot nykyajan talouselämästä solahtavat nätisti Otso Kauton notkeasti ohjaaman 1600-luvun tarinan käänteisiin.

Molière on ihmisen raadollisuuden tarkkasilmäinen kuvaaja, mutta aikakautensa tuote: tarinoidensa ydinasioita rasittavuuteen asti jankkaava. Kautto on karsinut myös ilmaisua ja suomentanut Saiturin fiksulle nykysuomelle, jota loppusoinnut ovelasti värittävät. Tulosta on kaunis kuunnella.

Esitys on myös kaunis katsella. Puvustaja-lavastaja Pirjo Liiri-Majava on loihtinut upean palatsin ja mehevän värikylläiset, epookkiin istuvat asut.

Teatteri, tanssi & Sirkus, Jaana Semeri

Saituri – Ihana raha on yksi Otso Kauton parhaista ohjauksista Tampereen Työväen Teatterissa. Kauton ja Juha-Pekka Raesteen käsikirjoituksessa yhdistyvät hienolla tavalla riimityksen raikkaus, leikillisyys ja poeettisuus. Käännös hyvä ja kielen rytmi mainio. Pidin sujuvasta dialogista, joka on barokkisen korukielen ja tavanomaisen arkikielen juhlasekoitus. Ironia, satiiri ja parodia pääsevät kukoistamaan tässä tulkinnassa.

Rakkaus ja raha ovat kovaa valuuttaa, mutta Auvo Vihron kitupiikki Harpagon pesee pöydän karismallaan. Hän on Grand Old Man, joka taipuu mihin tahansa, mitä näyttämö häneltä vaatii. Vihro on liero, huippukiero kelmi munaskuitaan myöten.

Élise (Inke Koskinen), Cléante (Hiski Vihertörmä) ja Valèrie (Juha-Matti Koskela) kiemuroivat sulavasti barokin kuvioissa. Kuten myös Fléshe (Jari Ahola) ja kaiken säätäjä hauska Frosine (Suvi-Sini Peltola). (…)

Saiturissa pelataan sulkapalloa. Peli on pidettävä käynnissä ja pallo liikkeessä. Pelaajat ovat nykymenon raha-asiantuntijoita. Neljän hengen tiiminä vakuuttavat Riikka PapunenSamuli MujePihla Pohjalainen ja Eriikka Väliahde. He solahtavat mutkattomasti ja sulavasti toimiviin talousdialogeihin.

Mirva Mäkisen liikeidentiteetti korostaa kohotetusti valittua tyylilajia. Rytmiseen kävelyyn liittyivät vuorotellen kaikki. Pörssi ei nuku, eikä raha huku, kun on liikkeessä.

Kulttuuritoimitus, Maarit Saarelainen

Tampereen Työväen Teatterin johtaja Otso Kautto lunastaa nyt Saituri – Ihana raha -toteutuksellaan messiaaniset odotukset, jotka häneen kohdistettiin nimeämisensä yhteydessä.

Kauton kaikki taidot ja voimavarat konkretisoituvat Saiturin kaikin puolin runsaassa esillepanossa. Hän loistaa mestarillisena suomentajana, käsikirjoittajana ja ohjaajana. Miehen Moliére-tulkinnat saavat uuden kunniamaininnan. (…)

Huippuoivallus on monissa vesissä keitetyn taloustoimittajakonkari Juha-Pekka Raesteen pestaaminen käsikirjoitustiimiin. Raesteen ansiosta Saiturin kaksi ja puolituntinen esitys on myös tehokas oppitunti rahanmaailmasta ja talouden lainalaisuuksista. Varmaa on myös se, että huumorin keinoin esitettävät kylmät faktat painuvat ihmisten muistiin pysyvästi. (…)

Ensi kättelyssä on korostettava, että kaikki kymmenen näyttelijää pääsevät liekkeihinsä. Saituri – Ihana raha on todellista näyttelijäntyön voittokulkua. Odotinkin, että Auvo Vihro tekee sellaisen saiturin roolityön, että hänet muistetaan siitä hamaan tulevaisuuteen saakka. Vihro on komedianttina näytelmän kirkas kestotähti. Tämä kokenut näyttelijä saa tässä osassa pitkän uransa ansaitun huipennuksen. Arvosana on 10 +

Pirkanmaan Lehtitalo, Matti Pulkkinen

Moliéren Saituri satojen vuosien takaa on sellaisenaan hauska ja pätevä näytelmä, mutta johtaja Kauton ja taloustoimittaja Raesteen tekemänä se on hauskin ja pätevin modernisointi ylipäätään. Siinä on raikkain ja riimittelevin käännös, se sisältää näpsästi taloustieteen lyhyen oppimäärän ja siinä on huippuun viritetty tiimi. Auvo Vihron viuhtova Harpagon jääköön osaksi teatterihistoriaa!

Tampester Teatro, Heljä Vasara

Ja kuten Tampereen Työväen Teatterin uutuus osoittaa, näyttämöllä se toimii mainiona lähtökohtana nykyaikaiselle kapitalismia satirisoivalle esitykselle. (…)

Ei ole yllätys, että Vihro on roolissaan taitava. Myös muut näyttelijät ilahduttavat tekemisellään yhtä lailla.

 

 

 

Hämeen Sanomat, Aksu Piippo

Moliéren tekstin päällekirjoitusta on ollut Kauton rinnalla tekemässä Hesarin taloustoimittaja Juha-Pekka Raeste, ja ihan sujuvasti nämä elementit solahtavat alkutekstin lomaan. (…)

Otso Kauton ohjauksessa tätä nykytalouskuviota demonstroivat neljä asiantuntijaa (Riikka PapunenPihla PohjolainenEriikka VäliahdeSamuli Muje), jotka ovat vähän kuin risteymä antiikin draaman kertojakuoroa, commedia dell’arten narrihahmoja ja brechtiläistä vieraannutusta. Kuten sanottu, juttu toimii. ”Ekonomistinarrit” eivät riko Molièren tiiviisti etenevää komediaa, mutta eivät ihan mahdottomasti sitä rikastutakaan.

Kauton itsensä tekemä uusi käännös sen sijaan rikastuttaa. (…)

Vihron Harpagon on ihan kaaamee ja hupaisan höhlä, häijy julmuri ja rakastettava kääkkä – ja näyttelijä kaivaa nämä puolet roolista esiin, ei vuoronperään vaan yhtäaikaa. Näin Harpagonista tulee ennalta-arvaamaton, vaikka perusominaisuus, umpi-itaruus, toki pysyy koko ajan. Vihron ote hahmoon koko ajan tiukka, mutta ei puristava.

Muutenkin TTT:n Saiturissa näytellään maukkaasti.

Demokraatti, Rolf Bamberg
Takaisin ylös