PYÖREÄN PÖYDÄN RITARIT

Poistunut ohjelmistosta

Eeppinen musiikkikomedia

Esityksiä 28.12.2023 asti (Suuri näyttämö)

Pyöreän pöydän ritarit on seikkailun, nokkelan sanailun ja musiikin siivittämä eeppinen komedia perimysjärjestyksestä, johtajuudesta ja rakkaudesta. Vanhojen tarujen pohjalta näytelmä luo nykyaikaisen ja omaleimaisen poliittisen satiirin, joka kysyy, muuttuuko ihminen, ja mihin suuntaan maailma menee, jos ei? Ihminen antaa itselleen aina anteeksi omat virheensä, mutta antaako luonto?

Vallitsee pimeä keskiaika. Kamalan pimeä, maa vailla hallitsijaa. Nuori Arthur joutuu vastentahtoisesti tarttumaan kruunuun vedettyään miekan kivestä, ja Camelotin hoviin perustetaan ritarien tasa-arvoinen yhteisö huolehtimaan lakien laadinnasta ja urotöistä.

Arthur kumppaneineen juopuu vallasta ja hovin ihailusta, mutta pinnan alla kytee kapina. Graalin malja on kadoksissa, ja luonto kuihtuu. Yhteisön ilmapiiri on tulehtunut. Onko Arthur edes oikeutettu hallitsija, ja miten noita Morgan häneen liittyy?

Esityksen ohjaa tiedonjulkistamisen valtionpalkittu, Jeanne d’Arcin housut -näytelmällään innostuneen vastaanoton saanut Linda Wallgren

Esitys sisältää paikoin kovia ääniä, vilkkuvia valoja ja teatterisavua. 

Kantaesitys oli 6.9.2023 Suurella näyttämöllä.

Lippujen hinnat

52,00 / 50,00 / 47,00 / 47,00 €
 

Sopii aikuisille ja vähintään 13-vuotiaille.

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus, laulujen lyriikat Juho Gröndahl
Kirjailijan tekstidramaturgi Hanna Suutela
Musiikin sävellys Antti Autio, Paavo Malmberg, Jussi-Pekka Parviainen
Esityksen musiikkisuunnittelu ja musiikin sovitus Paavo Malmberg, Jussi-Pekka Parviainen
Ohjaus Linda Wallgren
KoreografI Jenni Nikolajeff
Laulujen harjoituttaminen Tony Sikström
Lavastussuunnittelu Janne Vasama
Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Elektronisten soittimien ja nauhojen ohjelmointi Paavo Malmberg

Muusikot esityksissä Paavo Malmberg/Tony Sikström

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Visuaalinen ilotulitus

TTT:n syksyn suursatsaus on ritariajan visuaalinen ilotulitus, jossa musiikilla on tärkeä...

Lue lisää

Arvio

Paneutuminen, uppoutuminen ja tulkinta ovat parasta A-luokkaa

Tampereen Työväen Teatteri panee kaikkensa likoon keskiviikkona kantaesityksensä saaneessa Pyöreän pöydän...

Lue lisää

Arvio

Tervemenoa kujeilevaan fantasiamaailmaan!

Juho Gröndahlin käsikirjoittama ja Linda Wallgrenin ohjaama näytelmä on ikiaikaisten myyttien kautta tahtomattaan,...

Lue lisää

Arvio

Camelotin ritareiden kanssa viihtyy ja vaikuttuu

TTT:n ison näyttämön syksy jyrähti käyntiin ukkosella ja salamoinnilla, sisätiloissa siis. Niin miekkojen kuin...

Lue lisää

Arvio

Nyt on eeppistä tarinaa

Painopiste on joukkokohtauksissa ja näyttelijäntyössä. Näyttelijäntyötä korostavat vielä lavastuksen kiinteät...

Lue lisää

TTT:n syksyn suursatsaus on ritariajan visuaalinen ilotulitus, jossa musiikilla on tärkeä osuus.

Näytelmän keskiöön nousee karismaattisen Noora Dadun kuningas Arthur. Hän tekee komean kaaren lapsellisen oloisesta, hieman yksinkertaisesta pojasta valtaansa ihastuneeseen hallitsijaan. Lähipiirinä ja rakastettuina hänellä on Esme Kaislakarin hienosti tulkitsema Guinevere-ritari ja myöhemmin kuningatar – sekä Jussi-Pekka Parviaisen ritari Lancelot.

Lähes mystinen hahmo on Aleksi Kaufmannin Galahad Graalin maljaa metsästäessään.

TTT:n oman taitavan näyttelijäkunnan tulkinnat olivat ovat jälleen taattua laatua.

Tamperelainen, Katariina Fleming

Tampereen Työväen Teatteri panee kaikkensa likoon keskiviikkona kantaesityksensä saaneessa Pyöreän pöydän ritarit -komediassa. Suuri näyttämö pursuaa fantasiaa kaikille aisteille. Legendaarinen Arthur sävähdyttää niin puhtaalla lapsenuskoisuudellaan kuin arvostusta herättävällä majesteettisuudellaan. Juho Gröndahlin käsikirjoitus ja Linda Wallgrenin ohjaus sekä mestarillinen näyttelijäntyö takaavat ravitsevan teatterituokion.

Nyt Tampereen Työväen Teatteri antaa palaa! Talon koko monipuolinen osaaminen on valjastettu käyttöön. Ammattilaisten laaja joukko tarjoaa runsaudensarvesta yltäkylläisyyteen saakka. Vauraus loistaa kampauksissa, puvuissa ja lavasteissa – kaikessa.

Suuri näyttämö on täynnä elämää.

(…) Pyöreän pöydän ritarit -toteutus saa minut nostamaan lakkia ja pokkaamaan syvään jokaiselle tätä näytelmää rakentavalle ammattilaiselle. Paneutuminen, uppoutuminen ja tulkinta ovat parasta A-luokkaa. Säröjä ei ole.

Pirkanmaan Lehtitalo, Matti Pulkkinen

Juho Gröndahlin käsikirjoittama ja Linda Wallgrenin ohjaama näytelmä on ikiaikaisten myyttien kautta tahtomattaan, tai tieten tahtoen, tehtyä poliittista satiiria. Sadun ja ritaritarinoiden kehyksien sisään on rakennettu kertomus, jossa legendat ja nykytodellisuus kohtaavat toistensa ympärille punoutuen.

Toki se on myös Monty Pythonille sukua oleva fantasianäytelmä, jonka suloinen sekamelska viihdyttää ja jonka etäännytetty pähkäily nostaa asiat framille.

Kulttuuritoimitus, Maarit Saarelainen

TTT:n ison näyttämön syksy jyrähti käyntiin ukkosella ja salamoinnilla, sisätiloissa siis. Niin miekkojen kuin sanojen säilät viuhuivat pitkin iltaa. Pyöreän pöydän ritarit, kuningas Arthur, noita Merlin ja muut keskiajan hahmot heräsivät henkiin, ja herättivät meidätkin. Myös nykyaikaan. (…)

Paljon palkitulta ohjaajalta Linda Wallgrenilta eivät ideat lopu, mitä tulee vinkeisiin yksityiskohtiin. Arthuria puoltavassa mielenilmauksessa yhdessä kyltissä luki Iso A. Myös populaarikulttuurin ilmiöt on hallussa niin ohjaajalla kuin käsikirjoittajalla Juho Gröndahlilla. Laulut sanoittanut Gröndahl lienee nähnyt sen miljoonayleisön viraalin Paardit on parhaat. Näytelmän bardit saivat myös aikaan hyvät partyt. (…)

Ohjaaja ja käsikirjoittaja muodostavat parin, joka on raisu ja freesi, mutta raisuudessaan rajat tunteva, tyylitajuinen.

Tampester Teatro, Heljä Vasara

Painopiste on joukkokohtauksissa ja näyttelijäntyössä. Näyttelijäntyötä korostavat vielä lavastuksen kiinteät pahvikulissit, jotka värikkäine kärpässienineen ja pääkalloineen ovat kiehtovan vanhanaikaiset. Vauhdilla ja erikoistehosteilla ei kikkailla, mutta kun lohikäärmeet syöksevät tulta, lämmön tuntee katsomossakin. (…)

Noora Dadu venyykin kuningas Arthurina hämmentyneestä, yksinkertaisesta pikkupojasta vallan turmelemaksi elostelijaksi ja väsyneeksi vanhaksi mieheksi. Arthurin puhe lapselleen Mordredille on huikean hersyvä tiivistys sukupolvien kohtaamisongelmista. (…)

Ilman teatterin kokenutta kaartia tässäkään ei pärjätä. Miia Selin on häikäisevän tyylikäs ja valloittavan rento velho Merlin. Mika Honkasta ei ole kritiikeissä ikinä kehuttu tarpeeksi. Hän on TTT:n suuren näyttämön suuri supporting actor, monen lajin osaaja luutunsoittajasta järven haltiattareen, jonka harteille hauskuttajan viitta usein lasketaan. Niin tässäkin. Samaa voi sanoa Samuli Mujeesta. Tärkeissä kannattajarooleissa nähdään myös Juha-Matti Koskela ja Hiski Vihertörmä.

Aamulehti, Nina Lehtinen
Takaisin ylös