PUNK

Poistunut ohjelmistosta

Viimeinen esitys la 30.4. klo 19

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Mitä susta jää jäljelle kun jauhaudut koneiston rattaissa 30 vuotta?
Kun nuoruuden unelmat, ihanteet ja arvot menettää merkityksensä?
Mihin uskot? Mihin voit vaikuttaa?
Mikä on sun tekosyy?
Oletko ylpeä siitä mitä olet nyt?
Mistä saat voimaa?
Mitä tarkoittaa ATTITUDE?
Kuulostaako vanhat biisit paskalta? Vai paremmalta kuin koskaan?

PUNK on suomalainen kantaesitys. Sen tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1991 ja tähän päivään. Nuori nainen etsii identiteettiä, ystäviä ja isää pikkukaupungissa – ja löytää vallatun talon yhteisön.
PUNK on näytelmä nuorista, joilla oli paljon unelmia, ja joista kasvoi keski-ikäisiä.
PUNK on tyylikästä pukeutumista.  
PUNK on näytelmä punk-kulttuurista, joka jätti vahvoja, yhä tässä päivässä vaikuttavia jälkiä meitä ympäröivään todellisuuteen. 
PUNK on musiikkia. Esityksessä kuullaan punk-klassikoita ja vähemmän tunnettuja rutistuksia – milloin olet viimeksi kuullut livenä Dead Kennedysiä tai Pistolseja!?!

Anger is an Energy!

Esitys sisältää voimakkaita ääniä ja valoja.

Kantaesitys oli 19.10.2021 Eino Salmelaisen näyttämöllä

Osa esityskerroista on tarkoitettu ainoastaan täysi-ikäisille (K18, anniskelukatsomo). Tällaisia esityspäiviä PUNKin osalta ovat 18.3. / 8.4. / 22.4. Kaikenikäiset ovat tervetulleita 12.3. ja 30.4.

Lippujen hinnat

40,00 / 38,00 / 35,00 / 35,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus ja ohjaus Marko Järvikallas
Dramaturgi Juho Gröndahl
Lavastussuunnittelu Janne Vasama
Pukujen, kampausten ja maskien suunnittelu Marjaana Mutanen
Valo- ja videosuunnittelu Sami Rautaneva
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Älä missaa tätä

Näyttelijät ovat hienossa vedossa. Auvo Vihro on mainio kömpelönä Miles Davisia diggailevana...

Lue lisää

Arvio

Energinen ja rento

PUNK oli energistä, rentoa ja vapauttavan hauskaa teatteritaidetta. Perjantain esityksessä syntyi aivan...

Lue lisää

Arvio

Ymmärtää kohdettaan

Vähän jännitysnäytelmän tavoin esitys purkautuu vähitellen kohti yhtä menneisyyden yötä, jolloin...

Lue lisää

Arvio

Nuoren sydämen rytmi

Aikakauden kokeneelle PUNK on täynnä nostalgista tykitystä, kappaleita, jotka nousevat sydämen...

Lue lisää

Arvio

Herkulliset hahmot

Näytelmän parasta antia ovat herkulliset hahmot ja visuaalinen ilme. (–) Marko Järvikallaksen...

Lue lisää

Arvio

Punk on uusiutuva energialähde

Järvikallaksen näytelmän pääosassa on nuorten muodostama yhteisö, eivät yksilöt. Porukan ulkoinen...

Lue lisää

Arvio

Puntala-sukupolven Vuonna 85?

Onko tämä Puntala-sukupolven Vuonna 85? On ja ei. Yhteistä on nostalginen sukupolvikokemus, joka on...

Lue lisää

Älä missaa tätä

Näyttelijät ovat hienossa vedossa. Auvo Vihro on mainio kömpelönä Miles Davisia diggailevana isäpappana, joka kuitenkin innostuu hienosti nuorisomeiningistä (SLUT!). Suvi-Sini Peltolan Pete ei ole se penaalin terävin kynä, ja vanhempana hän on katkeroitunut ja hieman ehkä alkoholisoitunutkin. Maailma ei muuttunutkaan ja hän on jumiutunut toinen jalka menneeseen. Kärttyisyys onkin tosi fiksua purkaa kärsivälliseen puolisoon. Eriikka Väliahteen Tinde on cooleista coolein ja hänen kohtalonsa koskettaa minua kovasti. Sosioekonomisille taustoilleen ei nyt kukaan voi mitään. (–) Saska Pulkkinen on erinomainen fyysisessä roolissaan, ja ikuisen optimistin asenteessaan. Hänen Paulinsa ei ole kadottanut uskoaan punk-liikkeeseen, kaikesta huolimatta. Hänenkaltaisiaan näkee katukuvassa edelleenkin, näitä ikipunkkeja. (–) PUNK on energinen, hauska, nostalginenkin.

Katri Leikola, Paljon melua teatterista

Energinen ja rento

PUNK oli energistä, rentoa ja vapauttavan hauskaa teatteritaidetta. Perjantain esityksessä syntyi aivan poikkeuksellisen voimakas vuorovaikutus esittäjien ja yleisön välillä. (–) Esityksen puvut, kampaukset ja maskeeraukset ovat ne suunnitelleen Marjaana Mutasen mestariteoksia. Välillä esitysasujen vaihto nopeatempoisessa esityksessä tuntui suorastaan taikuudelta. Miten nuo kaikki salamannopeat vaihdot olivat ylipäätään teknisesti mahdollista tehdä. Näytelmän alussa nähty pukukavalkadi näyttämölle rakennetulla catwalkilla oli huikea punkhenkisen ITE-taiteen kavalkadi. (–) Produktion harjoitusvaiheessa ohjaajan ja mukana olevien näyttelijöiden ajatukset ovat natsanneet hyvin yhteen. Jokaisella roolihahmolla oli oma tunnistettava persoonallisuutensa ja esittäminen tuntuivat katsomosta tarkasteltuna poikkeuksellisen vapautuneelta ja rennolta tekemiseltä. Sellainen on hienoa näyttelijäntyötä.

Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja

Ymmärtää kohdettaan

Vähän jännitysnäytelmän tavoin esitys purkautuu vähitellen kohti yhtä menneisyyden yötä, jolloin tapahtui jotain mullistavaa. Esitys on mukaansatempaava, viihdyttävä, hauskakin ja se pohtii tärkeitä asioita. Se haluaa selvästi ymmärtää kohdettaan. (–) Seikkailu aikatasojen välillä tapahtuu välillä vilahduksessa, esiintyjän muuttuminen vanhemmaksi tai nuoremmaksi tapahtuu kuin taikasauvaa heilauttamalla. Tässä suuressa roolissa ovat nerokkaat kampaukset, päähineet ja puvut, joiden pienillä muutoksilla, joku vaihtuu punkkarista keski-ikäiseksi poliitikoksi. (–) Työttömän pieni asunto on lavastettu oikeasti niin pieneksi että tuntuu. Yleisöä kohti johtaa catwalk, jolla myös rokkikukkojen on hyvä saapastella. (–) Harvoin pääsee sanomaan, että kaikki näyttelijät onnistuvat. (–) Naiset eivät ole tässä Punkissa mitään sivusta seuraavia bändäreitä.

Anu Ala-Korpela, Nokian Uutiset

Nuoren sydämen rytmi

Aikakauden kokeneelle PUNK on täynnä nostalgista tykitystä, kappaleita, jotka nousevat sydämen lyöntitiheydellä pintaan syvältä takaraivosta. Myös kuvasto on herkullisen tunnistettava pienintä yksityiskohtaa myöten: pvc-housut, verkkopaidat, irokeesit, goottilepakot, tamperelaisen Pyynikin panimon Amiraali, kiljutonkat ja Mehukatti-muovipullot. Katon rajassa killuu vielä soittotaidottoman Sid Viciousin bassokitara. (–) Nuoruudessa rakennetaan unelmat, ihanteet ja arvot, jotka keski-iässä joutuvat puntariin. Punk ei ole niin paljon muuttunut, mutta muuttuvatko kannattajat?  (–) Ehdottomasti parasta PUNKissa on koko ensemblen silmin ja korvin aistittava innostus ja se sydämen lyöntitiheydellä sykkivä energia, jolla tunnistettaviin klassikoihin on tartuttu. (–) Ihan erikseen on mainittava Suvi-Sini Peltolan liikuttava versio U.K. Subsin kappaleesta Warhead.

Nina Lehtinen, Aamulehti

Herkulliset hahmot

Näytelmän parasta antia ovat herkulliset hahmot ja visuaalinen ilme. (–) Marko Järvikallaksen käsikirjoittamassa ja ohjaamassa teoksessa huokuu omakohtaisuus ja rakkaus punk-kulttuuria kohtaan. Punk onkin eheä ja viimeistelty tarina, jonka henkilögalleria hurmaa. (–) Nykyhetken ja vuoden 1991 välillä loikkiminen kerii tapahtumia tyylikkäästi auki ja kutittelee katsojan uteliaisuutta. Pikkuhiljaa paljastuu, mitä keski-ikäistyneet punkkarit ovat elämässään saaneet aikaiseksi ja mikä nuoruudessa ajoi heidät erilleen. (–) Marjaana Mutanen ansaitsee erikoismaininnan näyttävästä ja punk-kulttuurille uskollisesta puvustuksesta ja maskeerauksesta. Yhtenevästä tyylistä huolimatta kukin hahmo on saanut juuri omaa sisintään kuvastavan ulkokuoren. Punk ojentaa katsojalle helposti sulatettavaa tietoa punk-kulttuurin historiasta ja avaa koko skenen merkitystä laajasti.

Laura Hallamaa, Helsingin Sanomat

Punk on uusiutuva energialähde

Järvikallaksen näytelmän pääosassa on nuorten muodostama yhteisö, eivät yksilöt. Porukan ulkoinen erilaisuus ja anarkistisuutta hamuava normien vastaisuus synnyttävät luonnollisesti konflikteja pikkukaupungin uneliaaseen elämänmenoon tottuneen porvarillisen peruspopulaation kanssa. Kytät ovat tietty ”natsisikoja”, poliitikot pellejä, koululaitos tylsistyttävän tasapäistävä ja niin ja niin edelleen. (–) TTT:n esitys on erittäin korkeajännitteinen. Energia purkautuu ennen kaikkea messevissä musanumeroissa, joissa kuullaan punkin klassikoita hurjina livevetoina ja lisäksi katkelmallisemmin tarinaa säestävällä soundtrackilla. (–) Kaikesta anarkiastaan, hardcoreiluistaan ja kiljusekoiluistaan huolimatta PUNKin nuorisojoukko näyttäytyy plusmerkkisenä. Jokaisella kuudella nuorella on heikkoutensa tai luonnevikansa, mutta paha heistä ole yksikään.

Rolf Bamberg, Demokraatti

Puntala-sukupolven Vuonna 85?

Onko tämä Puntala-sukupolven Vuonna 85? On ja ei. Yhteistä on nostalginen sukupolvikokemus, joka on rakennettu teatterilavalle sellaisella tavalla, että näytelmä voidaan päättää yleiseen bilettämiseen. (–) Kertomuksena tämä voisi olla kertomus melkein mistä tahansa nuorisokulttuurin kausi-ilmiöstä, johon keskeisesti liittyvät tapa pukeutua ja yksi oikea musatyyli. (–) Sen ilmiön kuvaamisessa Marko Järvikallas käsikirjoituksineen ja ohjauksineen mielestäni onnistuu erinomaisesti. Samoin kuin ilmaistessaan, miten punk tarkoittaa väkivallattomuutta aina aggressiivisuuteen asti. (–) Se nyt vain on sanottava, että Väliahde vetää taas uskomattomalla heittäytymisellä, ja Peltola osaa muuntua vaikka miksi. Yllätyspisteet menevät triolle Jari Leppänen, Hiski Grönstrand ja Juha Junttu. He ovat esityksen orkesteri, poliisilaitos, naapurin isännistö, koiratarha ja isän uusi tyttöystävä. Ihan totta.

Matti Mörttinen, Kulttuuritoimitus.fi
Takaisin ylös