PIENI MAAILMA

Poistunut ohjelmistosta

Uusi, pysähdyttävä näytelmä Hitler ja Blondi -menestysesityksen tekijöiltä

Saija, työ- ja yksityiselämässään eksyksiin joutunut nuori opettaja, löytää äskettäin kuolleen mumminsa jäämistöstä kuvia ja päiväkirjamerkintöjä, jotka avaavat näkymän tämän kokemuksiin 1960-luvun teatterimaailmassa. Työskennellessään tarpeistonhoitajana Saijan mummi on päätynyt osaksi sittemmin rakastetuksi tähdeksi kohonneen näyttelijä Selma Manuelin elämän ratkaisevia käänteitä.

1960-luvulla juutalaisuuteen kääntynyt nuori näyttelijä, Selma, joutuu yllätyksekseen kosketuksiin Lina Heydrichin, SS-kenraalin ja natsien käynnistämän kansanmurhan, holokaustin, pääarkkitehdin Reinhard Heydrichin lesken, kanssa. Järkyttävä tapahtuma, joka asettaa hänet ristiriitaisten valintojen ja perustavanlaatuisten eettisten kysymysten eteen. 

Miten meidän tulee toimia suhteessa vihollisiimme? Milloin on aika sopeutua tai väistää? Ja milloin on löydettävä rohkeutta nousta vastarintaan? Missä kulkee raja? Mitkä valinnoistamme ovat päätöksiä? Ja miten tiedämme, että se mitä teimme, todella oli oma päätöksemme? Vai annoimmeko tilanteen vain ratkaista itse itsensä?  

Pieni maailma yhdistää fiktiota ja faktaa. Sen lähtökohtana ovat näyttelijä Seela Sellan omakohtaiset kokemukset 1960-luvun Intimiteatterissa.  

Pieni maailma on osa Michael Baranin kirjoittamaa ja ohjaamaa, yksilötarinoiden kautta 1900-luvun poliittisia ja aatehistoriallisia vaiheita sekä eurooppalaista muistoa käsittelevää näytelmäsarjaa, jonka muita osia ovat Tyttö, joka käveli (Kansallisteatteri 2018), Hitler ja Blondi (TTT/Kansallisteatteri 2020) ja maalikuussa 2023 Kansallisteatterissa kantaesitetty Nuoret idealistit

Sarjan keskeisiä teemoja ovat teatteri ja fasismi, sen kaikissa muodoissa. Teatterin puolesta, fasismia vastaan, luonnollisesti.  

Kantaesitys oli 12.9.2023 Kellariteatterissa. 

Lippujen hinnat

36,00 / 34,00 / 20,00 / 20,00 €
 

Saavuthan ajoissa! Näytännöstä myöhästyneet pääsevät katsomoon vasta välliajalla.

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus ja ohjaus Michael Baran
Lavastus- ja pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Musiikin sävellys, ääni-,valo-ja videosuunnittelu Kyösti Kallio
Lauluosuuksien suunnittelu Juhani Nuorvala



 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Teatteria tämän kirjoittajan makuun

Sellan omiin elämänkokemuksiin osittain perustuva Michael Baranin näytelmä toki kertoi myös tunteista, mutta...

Lue lisää

Arvio

Todellista laatuteatteria, jonka katsomista ei voi kuin suositella.

Odotukset olivat lievästi sanoen korkealla. Olihan käsikirjoittaja/ohjaaja Michael Baranin edellinen aiheeseen...

Lue lisää

Arvio

Tiukaksi hiottu dramaturginen timantti

Michael Baranin käsikirjoitus on rankka ja monisanainen vyörytys, mutta myös tiukaksi hiottu dramaturginen timantti:...

Lue lisää

Arvio

Olla läsnä olematta läsnä; näyttelijät tekevät sen taitavasti

Näyttämöllä naisten monologit vuorottelevat. Yhden puhuessa toisten on puuhailtava hiljakseen jotakin muuta. Siitä...

Lue lisää

Sellan omiin elämänkokemuksiin osittain perustuva Michael Baranin näytelmä toki kertoi myös tunteista, mutta ennen kaikkea se oli hyvin kiehtova älyllinen haaste. Teatteria tämän kirjoittajan makuun. (…)

Pahuus kiehtoo meitä. Ehkä siksi Pienen maailman keskeiseksi tunteiden välittäjäksi nousi tässä neljän naisen monologinäytelmässä Petra Karjalaisen voimakas ja upea tulkinta näytelmän Lina Heydrichista. Baranin luoma hahmo oli tietenkin fiktiota, mutta se perustui lujasti köyhtyneen aateliperheen tyttären elämään liittyviin faktoihin. (…)

Ehkä tässä on vielä syytä korostaa, että Pienessä maailmassa näyteltiin hienosti. Näyttelijöiden kehonkieltä ja mimiikkaa kelpasi seurata. Vasta nyt esityskuvia selaillessani muistan myös viimein, miten hienoja Pirjo Liiri-Majavan ja Kyösti Kallion luomat näyttämökuvat olivat.

Baranin näytelmän sisällön yletön runsaus vei minut Kellariteatterin katsomossa mennessään siinä määrin, että taisin tulla paitsi kuuroksi myös vähän sokeaksi itse teatterille.

Kielipuolen päiväkirja
Odotukset olivat lievästi sanoen korkealla. Olihan käsikirjoittaja/ohjaaja Michael Baranin edellinen aiheeseen liittyvä näytelmä (Hitler ja Blondi aivan nappiosuma, ja hän toki tekee vaikuttavia esityksiä muutenkin. Aihe kiinnosti, ja hieno tekijäkaarti myös. Kuten Hitler ja Blondissa, nytkin yksi teemoista oli antisemitismi.
On aina nautinnollista kun katsojan suuret odotukset täyttyvät ja jopa ylittyvät. Pieni maailma meni ihon alle ja tunteisiin, se oli hurjan upea teksti, jota ohjaaja ja näyttelijät toteuttivat sataprosenttisella pieteetillä. Kolmen naisen kamarinäytelmä on henkisesti suurta teatteria. (…)
On todella kiinnostavaa seurata mitä se ”toinen osapuoli” tekee kun toinen pitää pitkää monologiaan. Lina Heydrich istuu nurkassa ensimmäisen näytöksen ajan, hymyilee hyytävästi ja jopa hykertelee, vaan ei sano sanaakaan. Ja kun on hänen vuoronsa kertoa tarinansa, Selma Manuel kävelee, välillä makaa ovensuussa jalat näyttämöllä. Molemmat roolit on kyllä mestarillisesti näyteltyjä. Se läsnäolo on käsinkosketeltavaa.
Paljon melua teatterista, Katri Leikola

Michael Baranin käsikirjoitus on rankka ja monisanainen vyörytys, mutta myös tiukaksi hiottu dramaturginen timantti: sopivissa kohdissa katsomon täysin hiljentävä, sopivissa kohdissa humoristinen. Baran avaa tarinan katsojalle pala palalta kuin kiinnostavan mysteerin. Käsikirjoittajana hän on hyödyntänyt historialliset tosiasiat ja dokumentit, mutta on yhdistänyt niihin myös täysin fiktiivisiä aineksia.

Ohjaaja Baranin luoma jännite pysyy viime minuuteille asti. Loppuratkaisu onnistuu yllättämään ja saattaa myös jakaa katsojien mielipiteet.

Nina Lehtinen, Aamulehti

Näyttämöllä naisten monologit vuorottelevat. Yhden puhuessa toisten on puuhailtava hiljakseen jotakin muuta. Siitä muodostuu mielenkiintoinen, hieman surrealistinenkin kuvio, jota on mukava seurata. Olla läsnä olematta läsnä; näyttelijät tekevät sen taitavasti. (…)

Katsojakunnan iästä ja aiemmasta tietämyksestäkin riippuu, mitä näytelmästä itselleen saa, mutta toki se, mitä kerrotaan, näytetään tai kuvitellaan, antaa osviittaa menneestä ja ohjaa ajatukset myös nykyhetken ongelmiin ja puheenaiheisiin.

Kulttuuritoimitus, Ritva Alpola
Takaisin ylös