PIENI MAAILMA

Uusi, pysähdyttävä näytelmä Hitler ja Blondi -menestysesityksen tekijöiltä

Kantaesitys 12.9.2023 Kellariteatterissa 

Saija, työ- ja yksityiselämässään eksyksiin joutunut nuori opettaja, löytää äskettäin kuolleen mumminsa jäämistöstä kuvia ja päiväkirjamerkintöjä, jotka avaavat näkymän tämän kokemuksiin 1960-luvun teatterimaailmassa. Työskennellessään tarpeistonhoitajana Saijan mummi on päätynyt osaksi sittemmin rakastetuksi tähdeksi kohonneen näyttelijä Selma Manuelin elämän ratkaisevia käänteitä.

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

1960-luvulla juutalaisuuteen kääntynyt nuori näyttelijä, Selma, joutuu yllätyksekseen kosketuksiin Lina Heydrichin, SS-kenraalin ja natsien käynnistämän kansanmurhan, holokaustin, pääarkkitehdin Reinhard Heydrichin lesken, kanssa. Järkyttävä tapahtuma, joka asettaa hänet ristiriitaisten valintojen ja perustavanlaatuisten eettisten kysymysten eteen. 

Miten meidän tulee toimia suhteessa vihollisiimme? Milloin on aika sopeutua tai väistää? Ja milloin on löydettävä rohkeutta nousta vastarintaan? Missä kulkee raja? Mitkä valinnoistamme ovat päätöksiä? Ja miten tiedämme, että se mitä teimme, todella oli oma päätöksemme? Vai annoimmeko tilanteen vain ratkaista itse itsensä?  

Pieni maailma yhdistää fiktiota ja faktaa. Sen lähtökohtana ovat näyttelijä Seela Sellan omakohtaiset kokemukset 1960-luvun Intiimiteatterissa.  

Pieni maailma on osa Michael Baranin kirjoittamaa ja ohjaamaa, yksilötarinoiden kautta 1900-luvun poliittisia ja aatehistoriallisia vaiheita sekä eurooppalaista muistoa käsittelevää näytelmäsarjaa, jonka muita osia ovat Tyttö, joka käveli (Kansallisteatteri 2018), Hitler ja Blondi (TTT/Kansallisteatteri 2020) ja maalikuussa 2023 Kansallisteatterissa kantaesitetty Nuoret idealistit

Sarjan keskeisiä teemoja ovat teatteri ja fasismi, sen kaikissa muodoissa. Teatterin puolesta, fasismia vastaan, luonnollisesti.  

Lippujen hinnat

36,00 / 34,00 / 20,00 / 20,00 €
 

Saavuthan ajoissa! Näytännöstä myöhästyneet pääsevät katsomoon vasta välliajalla.

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Kesto

Kesto n. 2:55 (sis.väliajan)

Tilaa tarjoilut

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

La 7.10.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

To 12.10.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

La 28.10.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

Ke 1.11.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

Pe 17.11.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

La 18.11.2023
13:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

Ke 22.11.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

To 30.11.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

To 7.12.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

Pe 15.12.2023
19:00
Kellariteatteri
Kellariteatteri

PIENI MAAILMA

La 16.12.2023
13:00
Kellariteatteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus ja ohjaus Michael Baran
Lavastus- ja pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Musiikin sävellys, ääni-,valo-ja videosuunnittelu Kyösti Kallio
Lauluosuuksien suunnittelu Juhani Nuorvala



 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Tiukaksi hiottu dramaturginen timantti

Michael Baranin käsikirjoitus on rankka ja monisanainen vyörytys, mutta myös tiukaksi hiottu dramaturginen timantti:...

Lue lisää

Arvio

Olla läsnä olematta läsnä; näyttelijät tekevät sen taitavasti

Näyttämöllä naisten monologit vuorottelevat. Yhden puhuessa toisten on puuhailtava hiljakseen jotakin muuta. Siitä...

Lue lisää

Michael Baranin käsikirjoitus on rankka ja monisanainen vyörytys, mutta myös tiukaksi hiottu dramaturginen timantti: sopivissa kohdissa katsomon täysin hiljentävä, sopivissa kohdissa humoristinen. Baran avaa tarinan katsojalle pala palalta kuin kiinnostavan mysteerin. Käsikirjoittajana hän on hyödyntänyt historialliset tosiasiat ja dokumentit, mutta on yhdistänyt niihin myös täysin fiktiivisiä aineksia.

Ohjaaja Baranin luoma jännite pysyy viime minuuteille asti. Loppuratkaisu onnistuu yllättämään ja saattaa myös jakaa katsojien mielipiteet.

Nina Lehtinen, Aamulehti

Näyttämöllä naisten monologit vuorottelevat. Yhden puhuessa toisten on puuhailtava hiljakseen jotakin muuta. Siitä muodostuu mielenkiintoinen, hieman surrealistinenkin kuvio, jota on mukava seurata. Olla läsnä olematta läsnä; näyttelijät tekevät sen taitavasti. (…)

Katsojakunnan iästä ja aiemmasta tietämyksestäkin riippuu, mitä näytelmästä itselleen saa, mutta toki se, mitä kerrotaan, näytetään tai kuvitellaan, antaa osviittaa menneestä ja ohjaa ajatukset myös nykyhetken ongelmiin ja puheenaiheisiin.

Kulttuuritoimitus, Ritva Alpola
Takaisin ylös