SAD SONGS FROM THE HEART OF EUROPE

Poistunut ohjelmistosta

Sonjan rikos ja rangaistus

Ensi-ilta 21.2.2023 Kellariteatterissa

Sad Songs from the Heart of Europe perustuu Dostojevskin tunnettuun klassikkoromaaniin. Monologissa kuullaan kirkkaasti ja suomen kielellä, Sonjan näkökulma.

Näyttelijä Suvi-Sini Peltola tulkitsi Sonjan roolin Samuli Reunasen Rikos ja rangaistus -ohjauksessa Lahden kaupunginteatterissa vuonna 2006. Seuraavana vuonna Kristian Smedsin kirjoittama Sonjan monologi sai liettualaisen kantaesityksensä Vilnassa. Pian syntyi myös ajatus Peltolan ja Reunasen Dostojevski-yhteistyön jatkamisesta. Matkalla työryhmään liittyivät vielä muusikko-säveltäjä Jarmo Saari ja visualisti Eero Auvinen

Nyt työryhmän luoma sielunmaisema päästään esittämään yleisölle. Aika on kypsä. Oikea hetki on nyt. Historian lehti on kääntynyt ja Sonja puhukoon.

Näytelmän suomenkielinen kantaesitys oli vuonna 2013, tuottajana Suomen Sadsongskomplex:fi.

Samuli Reunanen on 2000-luvun alusta alkaen kuulunut suomalaisten teatteriohjaajien eturiviin. Hänen töitään on kutsuttu useasti muun muassa Tampereen Teatterikesään, ja viime vuosina Kansallisteatteriin ohjatut Karamazovin veljekset (2018) ja Hamlet (2022) ovat olleet yleisö- ja arvostelumenestyksiä. Tampereen Työväen Teatteriin Reunanen on viimeksi ohjannut näytelmät Rakkauslaulu (2014) sekä Presidentti ja tyttö (2017).

Lippujen hinnat

30,00 / 28,00 / 25,00 €

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus Kristian Smeds
Ohjaus Samuli Reunanen
Visuaalinen konsepti Eero Auvinen
Lavastussuunnittelu työryhmä
Pukusuunnittelu Suvi-Sini Peltola ja Eero Auvinen
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Toinen valosuunnittelijaTero Koivisto
Musiikki ja äänisuunnittelu Jarmo Saari
Äänisuunnittelun assistentit Tero Koivisto ja Jarkko Rotstén
Kampaukset ja maskit Tiina Ryynänen

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Peltolan läsnäolo on magneettista

Suvi-Sini Peltola esittää Sonjan tarinan kaikkia hahmoja. Keskeisiksi hahmoiksi Smedsin tekstissä ovat valikoituneet...

Lue lisää

Arvio

Pääosassa on virtuoosimainen näyttelijäntyö ja yksityiskohtainen äänitaide

Parasta on silti Suvi-Sini Peltolan paneutuva tulkinta. Peltola kähisee, kärsii, kujeilee ja kertoo koko kropallaan....

Lue lisää

Ohjaaja Samuli Reunanen valottaa Sad Songs from the Heart of Europe taustoja

Huhtikuussa 2022 kokoonnuimme lukemaan surullisia lauluja Euroopan sydämestä, Suvi-Sini, Eero…

Lue lisää

Suvi-Sini Peltola esittää Sonjan tarinan kaikkia hahmoja. Keskeisiksi hahmoiksi Smedsin tekstissä ovat valikoituneet Sonjan juoppo isä, nimineuvos Marmeladov, jonka viinahammasta kolottaa vakituisesti, Sonjan äitipuoli, ulkoisesta kunnioituksesta ja titteleistä kiinnostunut Katerina Ivanovna, sekä tietenkin itse murhamies Rodeon Raskolnikov.

Peltolan läsnäolo on magneettista. Hänestä säteilee lähes väkivaltainen energia ja vimma. Hänen äänenkäyttönsä eri rooleissa on hämmästyttävää.

Muusikko Jarmo Saaren vähäeleinen läsnäolo antaa Peltolalle rauhoittavan kamaran, johon nojata. Saaren käyttämä instrumenttivalikoima on yllättävä ja äänimaailma mielenkiintoinen. Musiikki rakentaa aistimaailmaa ja tunnelmaa tyylikkäästi. Venäjä-kliseitä ei kuulla.

Esityksen visuaalisen konseptin on suunnitellut Eero Auvinen. Visuaalisena pääelementtinä toimii parikymmentä PAR-valonheitintä, joita käytetään kekseliään dramaattisesti. Alkuun ne on suunnattu kohtisuoraan alaspäin, mikä tuottaa esitykseen kohtalokkaan, jonkinlaisen arkaaisen menneisyyden tunnelman. Myöhemmin ne voi nähdä symboleina vaikkapa päille, kirkon kelloille tai kupoleille.

Kulttuuritoimitus, Aksu Piippo

Parasta on silti Suvi-Sini Peltolan paneutuva tulkinta. Peltola kähisee, kärsii, kujeilee ja kertoo koko kropallaan. Koronkiskurin verisen murhan hän ilmaisee pelkästään käsillään. Varsinkin Sonjan isän, juopon virkamiehen ja sotatraumoista kärsivän Semjonin mielenmaisema on järisyttävää seurattavaa.

Aamulehti, Nina Lehtinen
Takaisin ylös