RUUSURUOSKA

Poistunut ohjelmistosta

Alpo Jaakolan kulttisarjakuva näyttämölle

Liput Tampereen Työväen Teatterin kevään esityksiin nyt myynnissä!
Tampereen ensi-ilta Kellariteatterissa 6.2.2020
Kantaesitys 20.9. Teatteri Takomossa

Kuvataiteilija Alpo Jaakola julkaisi vuonna 1967 sarjakuva-albumin Ruusuruoska. Nimisarjakuva koostuu tussipiirroksista, joista jokainen muodostaa oman kohtauksensa. Teos syntyy nyt uudelleen näyttämölle Teatteri Takomon ja TTT:n yhteistuotantona!

Ruusuruoskaa kansoittavat moninaiset olennot, jotka elävät läpi suloisia ja kipeitä tapahtumia ikiaikaisessa menneisyydessä. Tarinat muodostavat freskon, johon ihmiselämän ilot ja kärsimykset on ikuistettu tuntemattoman mestarin nöyryydellä.

Esitys huokuu surrealistista huumoria, muinaista erotiikkaa, rankaisematta jäänyttä julmuutta, sadun viisautta sekä toivoa, joka siirtyy sukupolvelta toiselle kuin nyrkistä toiseen kulkeva salainen viesti.

Tekstit laatii Mika Rättö, legendaarinen muusikko (Circle, Kuusumun profeetta) ja monitaiteilija (mm. elokuva Samurai Rauni Reposaarelainen). Musiikista vastaa Eero Palviainen, luutun ja teorbin taitaja, vanhan musiikin kansainvälisesti arvostettu tulkitsija ja soitinrakentaja. Ohjauksen ja dramatisoinnin tekee Esa Kirkkopelto, pitkän linjan esitystaiteilija ja filosofi.

Katso ohjaaja Esa Kirkkopellon haastattelu Arto Nybergin ohjelmassa
Arto Nyberg: Esa Kirkkopelto

Lippujen hinnat

28 / 26 / 17 €

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Ohjaus ja dramatisointi Esa Kirkkopelto
Tekstit Mika Rättö
Musiikki Eero Palviainen
Lavastus Mikko Hynninen ja Sanna Levo
Pukusuunnittelu ja tarpeisto Sanna Levo
Valo- ja äänisuunnittelu Mikko Hynninen
Esitysdramaturgi Pauliina Hulkko
Yhteistyössä Teatteri Takomo ja Tampereen Työväen Teatteri

 

 

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Ilmaisussa ei ole mitään pakonomaista, ei uhoa, ei tympeää atakkia. Sellaista näyttelemistä on yksinkertaisesti ihana katsoa.

Lopuksi lähetän kauneimmat ruusut näyttelijöille. Heistä jokainen – Teatteri Takomon Joanna...

Lue lisää

Arvio

Ruusuruoska palauttaa kokeellisuuden Kellariteatteriin – Neljä tähteä ansaitseva esitys on tinkimättömän taiteellinen mutta varsin hauska

Syntyy mielenkiintoinen näyttämöteos. Se on lähtökohdiltaan ehkä teoreettinen, mutta lopputulos ei...

Lue lisää

Arvio

Esitys oli niin kaunis, että se tuntui sydänjuurissa asti.

Esa Kirkkopellon Yrjö Kallisen valaistuminen jätti aikanaan pysyvän muistijäljen. Olen varma, että...

Lue lisää

Arvio

Sanan ja kuvan rajoja kaatava maineteko

Alpo Jaakolan mystinen kuvataide puhkeaa näyttämöllä ääneen ja liikkeeseen. Se on sanan ja kuvan...

Lue lisää

Arvio

Monet hahmoista saavat leuan loksahtamaan lattiaan

Esitystaiteilija ja filosofi Esa Kirkkopelto on tutkinut nykynäyttelijän taidetta pitkäjänteisissä...

Lue lisää

Ilmaisussa ei ole mitään pakonomaista, ei uhoa, ei tympeää atakkia. Sellaista näyttelemistä on yksinkertaisesti ihana katsoa.

Lopuksi lähetän kauneimmat ruusut näyttelijöille. Heistä jokainen – Teatteri Takomon Joanna Haartti ja Joonas Heikkinen, TTT:n Minna Hokkanen ja Auvo Vihro sekä Nätyllä maisteriopintojaan tekevä Sofia Smeds – on monissa rooleissaan vuoroin valloittava, rohkea, liikuttava, hauska ja yllättävä.

Koko esitys on surrealistista teatterileikkiä, joka vaatii heittäytymistä, ja sen tämä viisikko totta vie tekee ja mikä tärkeintä: vapautuneesti. Ilmaisussa ei ole mitään pakonomaista, ei uhoa, ei tympeää atakkia. Sellaista näyttelemistä on yksinkertaisesti ihana katsoa. Erityismaininnan tahdon antaa Smedsille, jonka lurittelu – niin onomatopoeettiselta ääntelyltä kuin se aluksi kuulostikin – kavalsi upean äänen ja laulutaidon. Niin, ja Ruusuruoskan myötä minusta taisi tulla täysverinen Auvo Vihro -fani. Ihan kingi suoritus TTT:n konkarilta.

Kulttuuriluuta-blogi

Ruusuruoska palauttaa kokeellisuuden Kellariteatteriin – Neljä tähteä ansaitseva esitys on tinkimättömän taiteellinen mutta varsin hauska

Syntyy mielenkiintoinen näyttämöteos. Se on lähtökohdiltaan ehkä teoreettinen, mutta lopputulos ei ole tosikkomainen, vaan hauska.

Ruusuruoska on jollakin tapaa myös hyvin rauhoittava, jopa terapeuttinen. Tätä vaikutelmaa ehdottomasti vahvistaa Eero Palviaisen läpi esityksen soittama barokkisävyinen luuttumusiikki.

Viiden näyttelijän tiimissä ovat Joanna Haartti ja Joonas Heikkinen Teatteri Takomosta, Sofia Smeds Nätystä ja TTT:n Auvo Vihro ja Minna Hokkanen. Ryhmä on taitava ja keskinäisen lämmön ja luottamuksen aistii katsomoon asti. Yhteisymmärrys varmaan luo myös tiettyä meditatiivista tunnelmaa.

Seppo Roth, Aamulehti

Esitys oli niin kaunis, että se tuntui sydänjuurissa asti.

Esa Kirkkopellon Yrjö Kallisen valaistuminen jätti aikanaan pysyvän muistijäljen. Olen varma, että Kirkkopellon dramatisoima ja ohjaama Ruusuruoska jää elämään mielen pohjalle yhtä merkittävänä taidekokemuksena.

Kukaan meistä ei voi tietää, miltä keskiaikainen katuteatteri on näyttänyt. Siitä on todisteina vain sanallisia kuvauksia ja ajan taiteilijoiden maalauksia ja piirroksia. Voin hyvin kuvitella, että tuon menneen ajan mestariteokset ovat näyttäneet ja tuntuneet juuri siltä, miltä Teatteri Takomon esitys keskiviikkona näytti ja tuntui.

Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja

Sanan ja kuvan rajoja kaatava maineteko

Alpo Jaakolan mystinen kuvataide puhkeaa näyttämöllä ääneen ja liikkeeseen. Se on sanan ja kuvan rajoja kaatava maineteko

Näyttämö on koristeltu Jaakolan piirrosjäljellä. Viisi Takomon ja TTT:n näyttelijää täyttää näyttämön osittain humoristisilla, osin vakavammilla tuokiokuvilla. Niitä säestää renessanssiluutulla ja -kappaleilla vanhan musiikin monitaituri Eero Palviainen.

Minna Kontkanen, Suomen Kuvalehti

Monet hahmoista saavat leuan loksahtamaan lattiaan

Esitystaiteilija ja filosofi Esa Kirkkopelto on tutkinut nykynäyttelijän taidetta pitkäjänteisissä tutkimuksissaan. Ruusuruoskassa näkyvät vahvasti sekä aiheen suvereeni tuntemus että kirkas näkemys näyttelijän taiteesta nykypäivänä, ja sitä on mahdotonta tiivistää yhteen lauseeseen. (…)

Monet hahmoista saavat leuan loksahtamaan lattiaan, kuten Joonas Heikkisen kolmenänninen tyhjäntoimittaja. Ei pikkutuhmaa vaan taidokasta groteskia. Näyttelijät ovat leikkiviä ja kuvittelevia, syötävän suloisia tyyppejä juuri tässä hetkessä, eivät historian kuvittajia.

Sillä niin, vaeltavien narrien vedätettävänähän yleisö Ruusuruoskassa on. Se tarjoaa lämmintä hauskanpitoa monenlaisille katsojille.

Helsingin Sanomat, Maria Säkö
Takaisin ylös