Macbeth

Esitykset

12.9.–28.9.2024

Näyttämö

Suuri näyttämö

Hinnat

52,00 / 50,00 / 47,00 / 47,00

Esityskieli

Suomi

Käsiohjelma

Katso tästä

Esityskalenteri

Vaikuttava ja ajaton Shakespearen tragedia

Macbeth (1606) on näytelmäkirjallisuuden hurjimpia vallanhimon kuvauksia. Tragedia kertoo Macbethin pariskunnasta, joka tähtää hallitsijoiksi keinoja kaihtamatta. Upeasti koreografioitu teos koukuttaa tarkkanäköisyydellään ja ajattomuudellaan.

Tampereen ensi-ilta 12.9.2024 Suurella näyttämöllä
Esityskieli suomi, englannikielinen tekstitys

Finnish choreographer Tero Saarinen’s bracing dance-theatre startles from the start. — An arrestingly modern vision.” – The Guardian
Loistava ja pelottavan ajankohtainen. Se on fyysistä teatteria sekä harvinaisen saumatonta yhteistyötä klassisen teatteridraaman ja tanssin välillä.” – HBL
Tuloksena on jotain aivan uutta. Pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.” – Demokraatti

Macbeth (1606) on näytelmäkirjallisuuden hurjimpia vallanhimon kuvauksia. Shakespearen tragedia Macbethin pariskunnasta, joka tähtää hallitsijoiksi keinoja kaihtamatta, koukuttaa tarkkanäköisyydellään ja ajattomuudellaan. 

Tero Saarisen ja Otso Kauton edellinen komea Shakespeare-yhteistyö ”Hamlet – rockmusikaali” Tampereen Työväen Teatterissa nosti kehollisuuden kautta draaman tehot uudelle tasolle. Nyt ohjaajien roolit vaihtuvat: Saarinen vastaa kokonaisuudesta ja liikkeestä, Kautto sanasta. Tanssijoiden, näyttelijöiden ja jonglöörin saumattomassa yhteispelissä jokainen on sekä tekijä että teon kohde. Michael Baranin uusi ankara suomennos toimii karttana, jonka hyytävän maiseman liike paljastaa. Myös Mikki Kuntun valolavastus, Samu-Jussi Kosken puvut ja Marko Nybergin musiikki päivittävät verenkarvaan klassikon nykyhetkeen.

Esitys sisältää voimakkaita vilkkuvia valoja.

Kantaesitys oli Tanssin Talossa keväällä 2024.

Tampere premiere on 12 September 2024 on the Main Stage

Macbeth (1606) is one of the most violent depictions of greed for power in dramatic literature. Shakespeare’s tragedy of the Macbeths who will stop at nothing to seize the crown is captivating in its poignancy and timelessness. 

Tero Saarinen and Otso Kautto’s previous Shakespeare spectacle Hamlet the Rock Musical at the TTT Theatre raised the power of drama to a new level with its strong physical expression. Now, the directors have switched roles: Saarinen is responsible for the wider picture and movement, Kautto for the text. In the seamless patchwork created by the dancers, actors and juggler, everyone is both an action and a consequence. Michael Baran’s new austere translation sets the scene for the unravelling of this chilling tale. Mikki Kunttu’s stage lighting design, Samu-Jussi Koski’s costumes and Marko Nyberg’s music transport this bloodstained classic to the present time.

The presentation contains strong flashing lights.

First performance was on 13 March 2024 at Dance House Helsinki


Koreografia ja ohjaus Tero Saarinen (Tero Saarinen Company)
Näyttelijäntyön ohjaus Otso Kautto
Suomennos ja sovitus Michael Baran 
Valo-, video- ja lavastussuunnittelu Mikki Kunttu
Pukusuunnittelu Samu-Jussi Koski
Musiikki ja äänisuunnittelu Marko Nyberg
Koreografin assistentti Satu Halttunen, Henrikki Heikkilä, Natasha Lommi
Tuotanto Tero Saarinen Company ja Tampereen Työväen Teatteri

Kuvagalleria

Arviot ja artikkelit

Arvostelu

Tove Djupsjöbacka, HBL

Loistava ja pelottavan ajankohtainen

Tero Saarisen Macbeth on loistava ja pelottavan ajankohtainen. Shakespearean verinen, mutta inhimillinen Macbeth saa raikkaan ja elegantin uuden tulkinnan. Useat taidemuodot luovat mielenkiintoisen lopputuloksen. — Tulos on loistava. Se on fyysistä teatteria sekä harvinaisen saumatonta yhteistyötä klassisen teatteridraaman ja tanssin välillä.

Lue arvostelu
Arvostelu

Annikki Alku, Demokraatti

Liikkeen ja puheen liitosta syntyi huima esitys

TSC:n ja TTT:n Macbeth on esitys, joka jää mieleen pitkään. Vaikka sen tulkinta ihmismielestä ja maailmasta oli synkkä, itse esitys hienoudessaan ja uutta luovassa muodossaan toi valoa ja iloa katsojan elämään.

Tuloksena on jotain aivan uutta. Huikea esitys, joka liikkuu tanssiteoksen ja puhenäytelmän välissä, olematta kumpaakaan niistä. — Pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.

Lue arvostelu
Arvostelu

The Guardian

Startles from the start

Finnish choreographer Tero Saarinen’s bracing dance-theatre startles from the start. — An arrestingly modern vision.

Lue arvostelu
Arvostelu

Annikki Alku, Demokraatti

Liikkeen ja puheen liitosta syntyi huima esitys

Vaikka Saarisen monivivahteinen liikekieli on aikaisemminkin ollut erittäin ilmaisevaa, tuli nyt tunne, että Macbethissa kyseessä ei ollut varsinaisesti tanssiliike, vaan aivan uusi liikemuoto, jota nimittäisin puheliikkeeksi. (…)

Yhtä kaikki, pääpaino oli hengästyttävän upeasti toimineessa ryhmässä, joka oli kuin yksi loistava, moniulokkeinen organismi.

TSC:n ja TTT:n Macbeth on esitys, joka jää mieleen pitkään. Vaikka sen tulkinta ihmismielestä ja maailmasta oli synkkä, itse esitys hienoudessaan ja uutta luovassa muodossaan toi valoa ja iloa katsojan elämään.

Lue arvostelu