LEHMAN-TRILOGIA

Poistunut ohjelmistosta

Viimeinen esitys 7.5.2022

Lehman Brothers -pankin romahdus vuonna 2008 laukaisi yhden kaikkien aikojen merkittävimmistä finanssikriiseistä. Nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin, kriisi vaikuttaa edelleen jokapäiväiseen elämäämme.

Palkitun näytelmäkirjailijan Stefano Massinin Lehman-trilogia on runollisen koominen tarina Lehmanin perheen eeppisestä taipaleesta: kuinka köyhistä saksalaisista maahanmuuttajista kasvaa mahtavan talousimperiumin rakentajia. Seuraamalla Lehmanin perheen vaiheita kolmen sukupolven ajan, näytelmä kuvaa modernin kapitalismin evoluutiota, rahatalouden nousua ja massakulutuksen alkua. Selviää, missä olemme nyt, ja miten olemme tähän päätyneet.

Näytelmää on esitetty mm. Ranskassa, Italiassa, Saksassa ja Espanjassa. Sen Lontoon National Theatren näyttämöllepano siirtyi Off-Broadwaylle New Yorkiin.

Tuotanto Teatteri Metamorfoosi. Tuotantoyhteistyössä Espoon Kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri ja Suomen Kansallisteatteri.

Suomen Kulttuurirahasto on tukenut näytelmäprojektia. Italian kulttuuri-instituutti on kustantanut käsikirjoituksen kääntämisen suomen kielelle.

Tampereen ensi-ilta oli 24.2.2022 Eino Salmelaisen näyttämöllä.

Lippujen hinnat

38,00 / 36,00 / 33,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Näytelmäkirjailija Stefano Massini
Ohjaus Davide Giovanzana 
Suomennos Elina Suolahti 
Sävellys ja äänisuunnittelu Maija Ruuskanen 
Äänisuunnittelu Tommi Koskinen  
Valosuunnittelu Pietu Pietiäinen 
Videosuunnittelu ja haastattelut Joona Petterson 
Lavastus ja pukusuunnittelu Tinde Lappalainen 
Tuottaja Luc Gérardin

Kritiikit

Rahan teko kävi kuin tanssi

Italialaisen Stefano Massinin kirjoittama Lehman-trilogia on kiinnostavasti rakennettu nykynäytelmä kiinnostavasta aiheesta. Ei ihme, että sitä on esitetty lukuisissa maissa. Tällaisilla teksteillä teatteri kerää helposti uutta yleisöä. Davide Giovanzanan ohjauksessa Lehman-trilogian keinoja ovat epiikka, lyriikka, komiikka, fysiikka ja musiikki. Näin hahmottoman hankala aihe asettuu inhimillisempiin ja helpommin ymmärrettäviin kehyksiin. (–) Lehman Brothersin menestyksen ratkaisevat lopulta maailmanhistorian tapahtumat: Alabaman puuvillaplantaasien tulipalo, Yhdysvaltain sisällissota, jota veljekset tarkastelevat osin eri puolilta, ensimmäinen maailmasota ja viimein myös toinen, jossa Lehmanin rahoilla pommitetaan jo Baijeriakin. Tuottoisinta on kuitenkin jälleenrakennuksen aika, puhumattakaan nykyajasta, jolloin tarpeita synnytetään ihan vain keksimällä.

Nina Lehtinen, Aamulehti

Finanssikapitalismin ytimeen

Veljesten tunnus pankkitoiminnassa on: jos pankki olisi leipomo, silloin jauhona on raha ja lainakorko hiivana! Rahalle ja Jumalalle on yhteistä se, että molemmat ovat ihmisen mielikuvituksen tuotteita, jotka hallitsevat ihmisten välisiä sosiaalisia suhteita ja saavat meidät käyttäytymään tietyllä tavalla. (–) Riipaisevan Lehman-trilogiasta tekee sen samanaikainen inhimillisyys, miten köyhät pojat toteuttavat haaveitaan ja haluavat tunnustusta ympäristöltään. Samaan aikaan on nähtävissä myös noiden ahneudeksi muuttuvien haaveiden aikaansaamat kielteiset seuraukset. Sanalla sanoen kapitalistisen ahneustalouden syyt ja seuraukset ovat koko ajan katsojan silmien edessä, eli meidän elämämme.

Juha Drufva, Kansan Uutiset

Karuselli nimeltä Amerikka

Näyttelijäkolmikko Jussi Lehtonen, Juha Sääski ja Timo Torikka selättävät huikealla intensiteetillä Lehman Brothersin kolmelle vuosisadalle ulottuvan sukusaagan. (–) Maija Ruuskasen musiikki ja äänimaailma jäsentävät oivallisesti, välillä myös leikittelevän dialogin kautta. (–) Kiihtyvässä kavalkadissa yhä nälkäisemmät liikemiespolvet nousevat ajurin paikalle, sukupolvikapinan voimalla. Rahan kauppiaiden tuloksenteko saa amerikkalaisessa unelmassa yhä abstraktimpia muotoja, kunnes johdannaismarkkinoiden ilmaan kirjoitetut ja uskoon perustuvat tuotot puhkaisevat kuplan.

Marketta Mattila, Teatteri & Tanssi + Sirkus

Kapitalismin ytimeen

Lehman Brothers oivalsi jo varhain, että on yksi arvo ylitse muiden: se on luottamus, hymyillen silmiin katsomalla saavutettu luottamus. (–) Ja kun sitten vääjäämättä kaikki romahtaa, on se kuin kaiken alleen peittävä vedenpaisumus. Siinä menevät eläkeläisten säästöt, yritysjohtajien optiot, miljoonien palkollisten työpaikat ja asunnot, siinä romahtavat yritysten varastojen arvot, talouden rakenteet kaatuvat kuin dominopalikat. Näin kävi Lehmanin veljeksille, ei vain kerran vaan monta kertaa. (–) Näyttelijät Jussi Lehtonen, Juha Sääski ja Timo Torikka sekä säveltäjä-muusikko Maija Ruuskanen tarjoavat niin huikean kolmetuntisen, että siinä jää Kauppakorkean vuosikurssi toiseksi. Eikä todella tule aika pitkäksi.

Hannu Kuosmanen, Kotimaa24

Kertomus sitkeydestä

Teatteri Metamorfoosi on haukannut ison palan, koska se käsittelee koko Lehman Brothersin historiaa vuodesta 1844 vuoteen 2008 asti, ja vain kolmen näyttelijän ja yhden muusikon voimin! Tulos on silti yllättävän toimiva, eikä tule oloa, että katsoisi vain kuvitettua Wikipedia-artikkelia. Esitys on vauhdikas, hauska ja informatiivinen. (–) Tarina toimii inspiraationa kaikille yrittämisestä haaveileville, koska aluksi suvun vallassa pysyvä kasvuyritys joutuu monta kertaa keskelle epätoivoisia maailmantilanteita ja sitkeästi aina aloittamaan alusta (–) Tositarina on kertomus sitkeydestä ja oman tiensä löytämisestä, mutta myös vallanhimosta, ahneudesta, etuoikeuksista ja kapitalismista.

Elisa Helenius, Sateenkaarenmaalari-blogi

Vahvoja henkilökuvia

Lehmanit kolmessa sukupolvessa siirtyvät ensin käymään kauppaa raaka-aineilla. Sitten pelkillä paperinpaloilla, joissa lukee sellaisia sanoja kuin hiili ja rauta. Lopulta myydään ja ostetaan rahaa. Alun vahva uskonnollisuus hiipuu vähitellen ja korvautuu uusilla immateriaalisilla arvoilla. Katastrofit käännetään voitoksi ja sodat vasta ovatkin kannattavaa liiketoimintaa, mutta mikään ylämäki ei jatku loputtomiin. (–) Timo Torikka, Jussi Lehtonen ja Juha Sääski luovat vahvoja henkilökuvia Lehmanin suvun miehistä ja muutamasta naisesta, mutta sukutarinaan ei jäädä rämpimään.

Lauri Meri, Helsingin Sanomat

Kommentoi

  1. Kareinen Jussi

    Kiitos koko työryhmälle upeasta esityksestä! Amerikkalaisen kapitalismin historia oli tuotu näyttämölle hilpeän lennokkaasti ja kekseliäästi. Tällaista ei Tampereella ole ennen nähty! Vahva suositus!

  2. Tiia Heikkilä

    Tultiin koulusta teatteriin ja olin skeptisellä mielellä. Toisaalta ei ollut mitään ennakko-odotuksia. Turns out koko esitys todella viihdyttävä, hauska ja kiinnostava. Lisäksi moderni ja vaikuttava. En näyttelemisestä sen enempää tiedä, mutta huippu suoritus tuo oli. Herätti ajatuksia ja keskustelua ja monta viikkoa esityksen jälkeenkin on puhuttu tuosta kavereiden kanssa. Kiitos huipusta kokemuksesta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Kommentoithan omalla nimelläsi. Sinulla on täysi vapaus kertoa mielipiteesi, mutta muista silti hyvät tavat. Karsimme etukäteen kaikki asiattomat kommentit, mainokset sekä laittomat sisällöt.