KUOLEMANTANSSI
Poistunut ohjelmistosta
Tähtitanssijat Jorma Uotinen, Sirpa Suutari-Jääskö ja Jukka Haapalainen tulkitsevat ikonisen avioliittodraaman ennennäkemättömällä tavalla
Ensi-ilta 6.4.2022 Suurella näyttämöllä
Tampereen Työväen Teatteri esittää 120-juhlavuonnaan kokonaan uudenlaisen tulkinnan ikätoveristaan, August Strindbergin Kuolemantanssista. Intohimoinen näytelmä on sovitettu visuaalisesti näyttäväksi draamalliseksi tanssiteokseksi.
Edgar (Jorma Uotinen) ja Alice (Sirpa Suutari-Jääskö) ovat olleet naimisissa neljännesvuosisadan. Lapset ovat lentäneet pesästä, Alicen näyttelijänura on enää muisto, varat ovat lopussa, Edgarin kapteeninvirka pitää pariskuntaa vankina linnoitussaarella, jossa ei tapahdu mitään. Sitten saarelle saapuu molempien vanha ystävä Kurt (Jukka Haapalainen) ja kaikki muuttuu. Joka ikinen päivä toistuva kahden hengen miekkailuharjoitus pyörähtää kolmiodraamaksi, jossa soivat kaikkien tanssien kaikki sävyt.
Sana säilä saa sivaltaa ja henkilöiden väliset voimasuhteet kääntyvät moneen kertaan ympäri, mutta eristyneissä oloissa ihmisiä tanssittavat yhtä lailla viha, rakkaus, tottumus, pelko, kateus, himo, ahneus kuin vallantahtokin. Uudessa sovituksessa kysymysten ja ratkaisujen keskipisteessä on Alice, nainen, jonka oma elämä uhkaa lipua käsistä, jos ei hän tartu elämänvoimaansa tai löydä sitä jostakin lisää.
Vuonna 1900 Dödsdansen merkitsi siirtymää psykologisesta realismista symbolismiin. Teppo Järvisen visuaalinen suunnittelu on luonut näyttämökuvan, jossa unien, alitajunnan ja jopa yliluonnollisen aavistuksille on tilaa. Jukka Haapalainen, Sirpa Suutari-Jääskö ja Jorma Uotinen ovat luoneet koreografian, jonka kautta tekijöiden pitkä kokemus eri tanssilajien parissa fuusioituu fyysisen teatterin kerrontaan. Ohjaaja Tiina Puumalaisen ideoiman ja sovittaman klassikon tulkinnassa tanssilla on tehtävä: kertoa myös kaikki se, mikä muuten jäisi keskustelun rivinväleihin.
Lippujen hinnat
45,00 / 43,00 / 40,00 / 40,00 €







































Kesto
Tilaa tarjoilutVideogalleria
Esityskalenteri
Tekijät ja näyttelijät
Sovitus ja ohjaus Tiina Puumalainen
Koreografit Jukka Haapalainen, Sirpa Suutari-Jääskö & Jorma Uotinen
Musiikki Hannu Rantanen, Pekka Siistonen, Jarkko Tuohimaa
Visualisointi Teppo Järvinen
Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa
Perustuu August Strindbergin näytelmään Dödsdansen
Arviot ja artikkelit
Arvio
Harvinaislaatuinen teos
Tiina Puumalaisen Tampereen työväenteatterin suurelle näyttämölle ohjaama ja sovittama versio on...
Arvio
Katariina Fleming, Tamperelainen
Jorma Uotinen on legendaarinen tanssija ja koreografi, joka on esiintynyt ja tehnyt tanssiteoksia yli 40...
Arvio
Uskoisin Strindbergin tanssivan haudassaan tämän naturalismista vapautetun teoksensa kunniaksi.
TAMPEREEN TYÖVÄEN TEATTERIN uusi Kuolemantanssi on verraton teos. Suuren näyttämön tiheällä...
Arvio
On mahdotonta sanoa, kuka on läpeensä taidokkaan esityksen kirkkain tähti.
”Tiina Puumalaisen sovitus nostaa August Strindbergin klassikon täysin uudelle tasolle. Yhdessä...

Jorma Uotinen tunsi ensin kauhua, kun hän sai kutsun Kuolemantanssiin
Jorma Uotinen ei kaipaa hyppyjä ja piruetteja – Kuolemantanssin Edgar…
Harvinaislaatuinen teos
Tiina Puumalaisen Tampereen työväenteatterin suurelle näyttämölle ohjaama ja sovittama versio on harvinaislaatuinen teos. (…)
Kolmen hahmon draama on kolmen tanssijan, Jorma Uotisen, Sirpa Suutari-Jääskön ja Jukka Haapalaisen show. Koko teos nojaa heidän karismaansa ja vetovoimaansa. Miltei tasavertaisena tanssijoiden kanssa esiintyy lavastaja Teppo Järvisen suunnittelema, mieltä kiehtova näyttämökuva.
Aksu Piippo, Hämeen Sanomat
”Visuaalisesti huikea elämys”
Jorma Uotinen on legendaarinen tanssija ja koreografi, joka on esiintynyt ja tehnyt tanssiteoksia yli 40 maahan. Hänen esiintymisensä seuraaminen on suurta juhlaa.
Sirpa Suutari-Jääskö ja Jukka Haapalainen ovat kansainvälisesti menestynein kilpatanssiparimme ja he ovat esiintyessään kuin toisiinsa hitsautuneet. Jokainen liike tukee toista ja yhdessä he ovat taiturimaisia. Molempien tanssit Jorma Uotisen kanssa ovat milloin tulisia, milloin kiihkeitä. Uotinen ja Haapalainen tanssivat kuin metsot soitimella, välillä kuin härkätaisteluissa. Suutari-Jääskön upeat huivitanssit hehkuvat tuskaa ja kaipuuta.
Väkevä, monipuolinen musiikki sekä äänet, valot ja videot kruunaavat upean kokonaiselämyksen.
Katariina Fleming, TamperelainenUskoisin Strindbergin tanssivan haudassaan tämän naturalismista vapautetun teoksensa kunniaksi.
TAMPEREEN TYÖVÄEN TEATTERIN uusi Kuolemantanssi on verraton teos.
Suuren näyttämön tiheällä tunnelmallaan täyttävä esitys on aineksiltaan niin täyteläisen runsas, että sen lajityyppiä on mahdotonta määritellä.
Kokonaisuus on joka tapauksessa hallitun tyylikäs. (…)
ESITYS EI myöskään ole mikään pelkkä tanssiteos.
Puumalainen on sovittanut Strindbergin keskustelunäytelmän taitavasti runolliseksi ääniteokseksi, johon on liitetty mukaan katkelmia kirjailijan muusta draamatuotannosta. Sanojen merkitys ja puheen tarkoitus muodostavat oman arvoituksellisen todellisuudentasonsa, johon sulautuvat tapahtumapaikkana olevalta varuskuntasaarelta kantautuvat äänet. (…)
Esityksen musiikki on syntynyt kolmen miehen yhteistyönä jokaisen erityislaatua hyödyntäen. (…)
KUOLEMANTANSSI tarjoaa myös suuren visuaalisen elämyksen. Teppo Järvisen lavastus kaarevine pintoineen ja valuvine videokuvineen on kuin päättymätön optinen harha, joka imaisee oman pakopisteensä aiheuttamaan pyörteeseen myös katsojan. (…)
Jorma Uotinen tekee hurjan roolityön varuskuntasaaren vanhenevana ja katkeroituneena kapteenina, joka on kehittänyt julmuudesta taitolajin.
Uotinen käyttää vaikuttavalla tavalla hyväkseen tavaramerkikseen muodostuneita perusliikkeitä antamalla niille uudessa asiayhteydessä aivan uuden sisällön.
Sirpa Suutari-Jääskö on omalla tavallaan vahva kapteenin vähäeleisenä puolisona Alicena, entisenä näyttelijänä, joka intensiteetillään onnistuu peittoamaan kaikki muut.
Kuolemantanssin kolmas henkilö, karateeniaseman päälliköksi tuleva Kurt, jää näytelmän tulkinnoissa usein sivustaseuraajaksi. Jukka Haapalainen nostaa Kurtin triangelidraaman tasavertaiseksi osapuoleksi ja rakentaa hienovireisesti kehittyvän suhteen näytelmän molempiin muihin henkilöihin.”
On mahdotonta sanoa, kuka on läpeensä taidokkaan esityksen kirkkain tähti.