HYVÄSTI MANSIKKI

Poistunut ohjelmistosta

Suomalaisen sielunmaiseman avohakkuu

Ensi-ilta 17.1.2024 Eino Salmelaisen näyttämöllä

Ne kansankomedian tutut hahmot, tiedäthän. Köyhä pientilallinen, ison talon isäntä, opettaja, kauppias, höveli kulkuri, huonomaineinen nainen, se lapsi joka pääsee oppikouluun, ja se jonka kohtalona on ryhtyä tilan töihin. Juurevassa tarinassa kaikki kokevat muutoksen viiman, kukin tavallaan.

Miltä oma maa tuntuu? Ja miltä sen menettäminen? Henkilöhahmojen kohtaloissa kiteytyy 1900-luvun suuri suomalainen rakennemuutos: kaupungistuminen, maaltapako, maastamuutto, syrjäseutujen kurjistuminen. Maaseudun pieneläjän sielunmaisemaa määrittää sidos maahan – ilman juuriaan hän on pelkkä numero tilastoissa.

Esitys perustuu Jouko Puhakan samannimiseen näytelmään, joka kantaesitettiin 1969 Joensuun kaupunginteatterissa. Näytelmä kertoo pohjoiskarjalaisen maalaisyhteisön tarinan 1940-luvun valoisista jälleenrakentamisen vuosista 1960-luvun loppuun, jolloin pellot pistettiin pakettiin ja väki lähti paremman elämän toivossa Ruotsiin.

Pauliina Hulkon ja kahdentoista Tampereen yliopiston näyttelijäopiskelijan käsissä alkuperäistekstistä kuoriutuu yhdistelmä historiallista ajankuvaa, musiikkia, laulua, tanssia ja fyysistä näyttelijäntyötä. Väkevää, murteella puhuttua ja kansanomaisella huumorilla höystettyä draamatekstiä ruumiillistaessaan näyttelijäopiskelijat ruumiillistavat myös oman aikansa rakennemuutosta. Millaista tulevaisuutta maaseudulle tänä päivänä rakennetaan avohakkuiden ja puupeltojen luvatussa maassa?

Yhteistyössä Näty ja TTT.

Lippujen hinnat

32,00 / 30,00 / 20,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Perustuu Jouko Puhakan näytelmään
Dramaturgia ja ohjaus Pauliina Hulkko
Koreografia Samuli Nordberg
Musiikin sävellys ja harjoituttaminen Niina Alitalo
Lavastus- ja pukusuunnittelu Sanna Levo
Valosuunnittelu Juha Haapasalo
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio

 

Rooleissa näyttelijäopiskelijat Vilma Hartikainen, Peppi Hokynar, Leo Ikhilor, Ilona Karppelin, Vincent Kinnunen, Jussi Matias Korhonen, Kasper Korpela, Saara Mänttäri, Jalmari Pajunen, Sulo Rahman, Vili Saarela, Elsi Sloan

Muusikot näyttämöllä Aleksi Laukkonen (kapellimestari ja harmonikka) ja Milo Linnovaara (puhaltimet)

 

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Tähtimäärää suurempi katselusuositus

Ensi-illan jälkeen on helppo olla iloinen Tampereen yliopiston kolmannen vuoden näyttelijäopiskelijoiden puolesta....

Lue lisää

Arvio

Lavoille on kasvamassa uusia kykyjä

Kun tutun laitosteatterin lava uskotaan kolmosvuoden näyttelijäopiskelijoiden haltuun, myös katsoja kokee saavansa...

Lue lisää

Ensi-illan jälkeen on helppo olla iloinen Tampereen yliopiston kolmannen vuoden näyttelijäopiskelijoiden puolesta. He eivät tokikaan ole mitään korostettua suopeutta kaipaavia harjoittelijoita, vaan ammattimaisia osaajia kuten monen muunkin alan parikymppiset, mutta oletan silti, että onnistunut esitys merkittävällä Eino Salmelaisen näyttämöllä oli monelle erityisen kova juttu. Onnistumiseksi Tampereen Työväen Teatterin ja Nätyn yhteistuotanto on ilman muuta luettava.
(–)
Näyttelijäopiskelijat täyttivät roolinsa katsojat varpaillaan pitävällä energialla, mutta kuitenkin niin hallitusti, ettei esityksen puolesta tarvinnut jännittää.
(–)
Annan TTT:n ja Nätyn Hyvästi Mansikille tasaisesta laatutyöstä kertovat kolme tähteä, mutta lisään tähän loppuun neljän tähden arvoisen katselusuosituksen niille, joita vähääkään kiinnostaa nähdä uusia lupaavia näyttelijöitä.

Ilari Leppäniemi, Aamulehti

Kun tutun laitosteatterin lava uskotaan kolmosvuoden näyttelijäopiskelijoiden haltuun, myös katsoja kokee saavansa vaihtelua ja olevansa osa isoa oppimisprosessia.
(–)

Näyttämöllä kun on tusina kolmannen vuoden näyttelijäopiskelijoita. Parasta esityksessä ovatkin ne kohdat, joissa se pääsee unohtumaan. Etenkin joukkolaulu- ja tanssikohtauksissa työ on yllättävän valmista ja ammattimaista. Ryhmästä erottuu myös muutamia ilmeisiä lahjakkuuksia, joille voi sekä veikata että toivoa vakiintumista näyttelijätyöhön.
(–)
Teatteriemme lavoille on kasvamassa uusia kykyjä. Ja tutussa talossa on ihan piristävää poiketa välillä seuraamassa esitystä, jossa ei näyttele yhtään laitosteatterin vakiokasvoa.

 

Matti Mörttinen, Kulttuuritoimitus.fi
Takaisin ylös