HITLER JA BLONDI

Kolmetoista laulua diktaattorille, saksanpaimenkoiralle ja pianolle

Tampereen esitykset kevätkaudelle 2021 nyt myynnissä!

”Kesäkuussa 2017 kysyin puoliksi leikilläni Seela Sellalta, onko hänellä mielessä joku rooli, jonka hän haluaisi vielä näytellä. Vastaus tuli heti: hän haluaisi esittää Hitleriä. Huvituin, hämmennyinkin ‒ ja jäin sulattelemaan kuulemaani. Pian oivalsin: jos Hitleriä esittää 83-vuotias juutalainen nainen, olen löytänyt teatterillisesti ja sisällöllisesti kiinnostavan ja omaäänisen tavan tuoda tämä modernin historian keskeisin hahmo näyttämölle. Muutaman viikon rohkeutta kerättyäni soitin Seelalle ja tiedustelin, vitsailiko hän vai oliko tosissaan. ’Tosissani tietysti’, vastasi Seela. ’Loistavaa. No, jos mä kirjoitan sinulle Hitlerin, lähdetkö tekemään?’ kysyin. ’Tottakai. Jos vain vielä elän.’

Nyt, kaksi ja puoli vuotta myöhemmin – vakuutettuani peräti kaksi teatterinjohtajaa ideamme erinomaisuudesta ‒ olemme valmiit esittämään yhteisen näkemyksemme siitä, kuka ja mikä oli miehiään Adolf Hitler. Tuo koditon kuljeskelija, katkeroitunut wannabe-taiteilija, kokonaisia armeijoita liikutteleva korpraali, bestseller-kirjailija, Tuhatvuotisen Valtakunnan Johtaja, alakuloinen sekakäyttäjä, antisemiitti, fasisti, vegetaristi, absolutisti ja sosiaalidarwinisti, eläin- joskaan ei ihmisystävä, käsiään hurjasti huitovien, kirkuvien ihmisjoukkojen lemmikki ja mahtipontisiin unelmiinsa takertunut mammanpoika. Ja millaisena hän saattaisi näyttäytyä uskollisen mutta tarkkavaistoisen saksanpaimenkoiran silmin nähtynä.”
Michael Baran

Hitler ja Blondi tuotetaan ja toteutetaan Suomen Kansallisteatterin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistyönä.

Lippujen hinnat

42 / 40 / 37 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Kesto

Kesto noin 1:45 (ei väliaikaa)

Tilaa tarjoilut

Videogalleria

Esityskalenteri

Suuri näyttämö
Ti 5.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 7.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
Pe 8.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 14.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
Ke 27.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 28.1.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 4.2.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 11.2.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
La 20.2.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
Pe 26.2.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
La 27.2.2021
13:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
To 11.3.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
Ke 17.3.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Suuri näyttämö
Ke 24.3.2021
19:00

HITLER JA BLONDI

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus ja ohjaus Michael Baran (SKT)
Lavastus- ja pukusuunnittelu Tarja Simone (SKT)
Elektroniset äänimaisemat Juhani Nuorvala ja Juhani Liimatainen
Valosuunnittelu Eero Auvinen (TTT)
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio (TTT)
Tuottaja Heidi Kollanus (TTT)
Pianisti Mariola Aniolek / Niina Ranta (vuorottelevat esityksissä)

Kritiikit

Tyrmäävän vaikuttava

Hitler ja Blondi on taiturimainen ja väkevä tutkielma diktaattorista. (–) Natsi-Saksan diktaattorista on tehty dokumentteja, draamaelokuvia, komediaa ja satiiria. Paljon on aikojen saatossa sanottu. Silti Hitler ja Blondi onnistuu sanomaan jotain uutta. Esitys ei rakenna Hitleristä yksipuolista pahista tai sketsihahmoa. Hitler esitetään ihmisenä, joka itkee äitinsä kuolemaa, kärsii huonosta itsetunnosta, ei syö lihaa ja ajautuu lääkkeiden väärinkäyttäjäksi. Sella ei roolityössään maalaa eteemme pirua. Vaikka diktaattorin maneerit ovat tunnistettavat ja puhe heittelee viileästä rauhasta palavaan raivoon, ­näemme vain pienen ihmisen hiukan liian isossa takissa. Hitler oli ihminen eikä satu­olento. Se tekee kaikesta tapahtuneesta vielä karmivampaa.

Laura Hallamaa, Helsingin Sanomat

He tekevät historiaa

Etukäteen olemme saaneet kuulla ja lukea siitä, miten Hitler oli Sellan toiverooli, se rooli, jonka hän halusi vielä elämässään esittää. Tiedämme, että Tampereelta kotoisin oleva Sella kääntyi juutalaisuuteen miehensä Eelis Sellan myötä. Sellan yksityinen persoona kummittelee näyttämöllä ja tuo esitykseen kerroksia. Ja kun pieni, hento ja juutalainen nainen esittää Hitleriä, hänen antaa sanoa vaikka mitä, luennoida rotuoppejaan ja parjata juutalaisia. Ei todellakaan käy mielessä, että työryhmä ehkä oikeasti ajattelee niin kuin näyttämön Hitler sanoo. Sella vapauttaa esityksen Hitlerin puhumaan.  

Anu Ala-Korpela, Aamulehti

Aina tulee uusia natseja

Hitlerin ja Blondin viestinä on ihmisen tehtävä oppia tai ainakin yrittää nähdä se, mitä historia yrittää kertoa. Näytelmä kertoo Adolf Hitleristä ja hänen vaiheistaan, mutta samalla se kertoo asioista, joiden suhteen meidän on oltava hereillä. Ihan tavalliset ihmiset seurasivat Hitleriä ja pitivät tätä johtajanaan. (–) Näyttämöllä on aluksi niin Hitler kuin Sellakin, väistämättä. Tämä kuitenkin muuttuu pian. Sellan näytteleminen on taidokasta ja hän solahtaa rooliinsa käsittämättömällä vimmaisuudella. Hän on Hitlerinä uskottava, jopa luonteva. Verneri Lilja Blondina on tekemisessään sujuva ja varma. Koirana hän toimii ikään kuin kertojana kuvaten isäntänsä toimia ja elämää.

Hanna Telakoski, Kulttuuritoimitus.fi

Ihminen sen infernon loi

Monet eivät edes pidä Adolf Hitleriä ihmisenä. Siksi on hyvä, että draaman keinoin yritetään kurkistaa sen karmean karisman läpi. Että voisimme ymmärtää, että ihminen sen kaiken tuhon takana oli. Ei ohjelmoitu kone merkkiä Hitler. (–) Juutalaisuskoinen Sella fyyrerinä on tietysti lähtökohtaisesti se, minkä vuoksi Hitler ja blondi -esitystä mennään katsomaan, mutta tämä näyttämöteos on kolmen esiintyjän hieno trioesitys, joka soi moniäänisenä. (–) Esitys on pantu näyttämölle hyvin harkiten ja harmonisesti.

Rolf Bamberg, Demokraatti

Nimet, jotka avasivat lompakkonsa

Blondin näkökulma onkin oiva näköalapaikka raportoida katsojalle, mikä mies se Hitler oikeasti on. Samoin kuten roomalaisen kirjailija Apuleiuksen (n.125 – 180) Lucius-aasi-romaanissa aasiksi noiduttu Lucius-prinssi, Blondi pääsee seuraamaan yksityisiä asioita alastomana, sensuroimattomana. (–) Tämä näkökulma toimii Hitler ja Blondi -näytelmässä erinomaisesti. Se on täydellinen vastakohta julkiselle henkilölle, joka julistaa ja selostaa itseään ja tekemisiään aina parhain päin. (–) Blondi luettelee henkilöiden nimet, jotka avasivat lompakkonsa Hitlerille vuoden 1933 vaaleissa.

Juha Drufva, Kansan Uutiset

Saamme väkevän mieleenpalautuksen

Hitleristä eteemme maalattu kuva muistuttaa mahdollisuudestamme tulla tietoiseksi omasta varjostamme. Sen kanssa on syytä oppia tulemaan toimeen – siksikin, ettei taipumuksemme kanavoida paha toisen ihmisen ominaisuudeksi nappaa yliotetta. Saamme väkevän mieleenpalautuksen laumaeläimen luonnostamme seurata johtajaa oma ajattelumme unohtaen. (–) Sellan työ on takuuvarmaa niin haaveilevana, pettyneenä, raivoavana kuin hajoavana Hitlerinä. Niin haavoittunut taiteilijasielu kuin velvollisuuteensa vyöttäytynyt Saksan ylkä ja messias piirtyvät uskottavasti.

Pekka Gestrin, Pirkanmaan lehtitalo

Kuin luotu tätä teosta varten

Michael Baran on ohjannut ja luonut väkevän tekstin upean jylhästi TTT:n Eino Salmelaisen näyttämölle, joka on kuin luotu tätä teosta varten. Lavastus, valot, äänimaailma ja projisoinnit toimivat tässä jopa hieman hirtehisessä tarinassa oivallisen makoisasti. (–) Verneri Lilja on lavalla uskottavan antelias kaikessa muuntautumiskyvyssänsä. Erittäin hieno ja tärkeä suoritus nuorelta kundilta. Ja nyt puhun nuoresta siinä mielessä, kun vastanäyttelijänä on The Seela Sella kaikella ikäkokemuksellaan ja karismallaan.

Gekko Paavilainen, Man Made Lifestyle

Kommentoi

  1. Anja Pohjanvirta-Hietanen

    Kotiuduin melkein puolipökerryksissä tunti sitten Hitlerin ja Blondin esityksestä. Vaikuttavaa, niin vaikuttavaa, että melkein itketti! Kokonaisuus oli enemmän kuin edes osasi odottaa! Ja meidän pettämättömän ihana, taitava, osaava ja vaikka mitä muuta vielä Seela Sella Hitlerinä. Seuralaiseni sanoi hänen olevan enemmän Hitleri kuin mitä oikea olisi. Verneri Lilja Blondina teki myös erinomaisen roolityön. Laitanpa nimen muistiin. Kiitos kuuluu tietysti kaikille toteutuksen syntymiseen osallistuneille, eikä vähiten Michael Baronille. Tunnen olevani etuoikeutettu, kun sain kokea tämän esityksen. Ja kyllä. Etuoikeutettu olen. Suurkiitos!

  2. Merja Siiriäinen

    Keväällä esitys peruuntui koronan vuoksi ja surkuttelin jo sitä, että täytyy lähteä Helsinkiin asti esitystä katsomaan. Ilahduin suunnattomasti, kun sähköpostiini putkahti uutiskirje, jossa kerrottiin syyskuulle saaduista esityksistä ja ostaa pläjäytin liput heti. Se kannatti, sillä 10.9. näin jotain sellaista, mitä en olisi uskonut koskaan näkeväni. Siis tokihan olin etukäteen tietoinen Seela Sellan taidosta tehdä roolista kuin roolista hyvä, mutta että jotain tällaista. Jo alun muuntautuminen Hitleriksi teki vaikutuksen ja koko teksti tuli kuin juuri sillä hetkellä Seelan päästä! Joku ehkä hymähtää, että tekstihän oli hänelle kirjoitettu, mutta harvassa ovat ne hyvätkin näyttelijät, jotka saavat pysymään tuollaisen intensiteetin läpi lähes kaksituntisen esityksen. Kirjoittaja loi Blondin avulla taitavasti lihaa diktaattorin luiden päälle antaen samalla Seelalle aikaa hengähtää. Loppukohtaus (Hitlerin poliittinen testamentti ja pieni, vanha juutalaisnainen laulamassa jiddishin kielistä laulua) saivat kylmät väreet kulkemaan lävitseni. Seisovat aplodit oli ansaittu kirkkaasti ja vaikkei Seela tämän jälkeen tekisi yhtään ainoata esitystä (jota rohkenen epäillä), niin uskon, ettei yksikään esityksen nähneistä ikinä unohda Seela Sellaa! Kiitos Michael Baron ja Verneri Lilja sekä suurkiitos Seela Sella ❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentoithan omalla nimelläsi. Sinulla on täysi vapaus kertoa mielipiteesi, mutta muista silti hyvät tavat. Karsimme etukäteen kaikki asiattomat kommentit, mainokset sekä laittomat sisällöt.