HAMLET

Poistunut ohjelmistosta

Televisioensi-ilta 3.12.2022 Yle Teemalla

Kotimainen kantaesitysmusikaali on kansainvälisen tason teatteritapaus!

”Täysosuma” – Suomen Kuvalehti
”TTT:n Hamlet on kansainvälistä tasoa! – Saska Pulkkisen Hamlet jää historiaan” – Tamperelainen
”Tampereen Hamlet kelpaisi varmasti kansainvälisille areenoille sekä huolellisen toteutuksensa että omailmeisyytensä vuoksi” – Teattteri & Tanssi
”Tämä pitää viedä ulkomaille, katsomossa huudahdettiin” – Aamulehti
”Suoranainen taiteiden riemujuhla” – Helsingin Sanomat

Hamlet rock-musikaalina! Shakespearen klassikko nähdään Suomessa ensi kertaa musikaalina. Tulossa on visuaalisesti ja musiikillisesti taidokas tuotanto täynnä vaativan herkullisia rooleja. Tekijöinä on unelmatiimi, näyttämöllä musikaalinäyttelijöiden ykkösmiehitys.

Hamlet palaa kotiin isänsä hautajaisiin, joista bileet jatkuvat äidin häillä. Äidin uusi mies on Hamletin isän pikkuveli, lähes Hamletin ikätoveri. Kaiken takana on mahdollinen murha. Tarina kertoo isänsä haamun riivaamasta nuoresta miehestä, mutta yhtä lailla se kertoo siviiliuhreista, niistä sivullisista, joiden kohtaloksi tulee olla väärässä paikassa väärään aikaan. Miten korjata vääryys? Mikä on ehdottomuuden hinta?

Tarina on kestänyt aikaa, kenties koska se ei tarjoa vastauksia vaan pakottaa kysymään kysymyksiä, jotka eivät vanhene. Hamlet aukeaa aina uusille tulkinnoille, sillä se käyttää totta, harhaa ja valetta tasavahvoina draamallisina elementteinä. 

Nimiroolissa nähdään Saska Pulkkinen, joka on vakuuttanut muun muassa musikaaleissa Tytöt 1918 ja Poikabändi. Muissa rooleissa muun muassa Ofeliana Inke Koskinen (Näty) sekä Petra KarjalainenJari AholaJussi-Pekka ParviainenPentti HelinPetrus Kähkönen, Petra Ahola, Suvi-Sini Peltola ja Auvo Vihro.

Ohjaus on Otso Kauton ja hänen kokoamansa unelmatiimi vilisee kansainvälisen tason huippunimiä. Eittämättä maailmalla tunnetuin suomalainen tanssitaiteilija Tero Saarinen on ensi kertaa mukana musikaalituotannossa ja suunnittelee teoksen liikeidentiteetin. 

Eeva Konnun lisäksi musiikkia on säveltänyt kaksi monipuolista ja arvostettua suomalaismuusikko ja säveltäjää Jarmo Saari ja Varre Vartiainen. Kapellimestari on lukuisista musikaaleista tuttu Joonas Mikkilä, joka johtaa 6-hengen bändiä.

TTT:n Hamlet on Shakespearen teksti Michael Baranin uudelleen kääntämänä, hiukan sovittamana, yhä runollisena ja hyvin ymmärrettävänä. Se on täysverinen Hamlet ja rock-musikaali. ”Teatteriesitys kohtaa rockkonsertin”, kuvailee ohjaaja Otso Kautto. ”Teoksessa nimellä Hamlet and His Gravediggers kulkeva bändi on oleellinen osa työryhmää, näkyvissä ja näyttämöllä”.

Tero Saarisen suunnittelun lähtökohtana on koreografian sijaan liikeidentiteetti. ”Liike ja muoto tulee olemaan mielen kuvaa, joka kumpuaa ristiriitaisuuden, reaktiivisuuden ja raivon ääripäistä – eli kaikesta siitä mitä Hamlet ympärilleen kylvää.

Lavastuksen ja puvut suunnittelee Otso Kauton kanssa useita yhteistöitä tehnyt Kimmo Viskari. Valosuunnittelu on Eero Auvisen ja äänisuunnittelijana on Kalle Nytorp

#hamletrocks
Facebook / Instagram / YouTube

Kaksoisensi-ilta oli Suurella näyttämöllä 3.9. ja 5.9.2020

Lippujen hinnat

53,00 / 51,00 / 33,00 €
 

K18-esitys perjantaina 19.11 klo 19. Anniskelukatsomoon voit ottaa mukaan ennen esitystä tai väliajalla ostetut tarjoilut.

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Alkuperäisteos William Shakespearen The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1599-1601)
Suomennos ja sovitus Michael Baran
Ohjaus Otso Kautto
Ohjaajan assistentti Mikko Bredenberg
Säveltäjät Eeva Kontu, Jarmo Saari, Varre Vartiainen
Musiikin sovitus Jarmo Saari, Varre Vartiainen, Gravediggers
Laulujen sanat William Shakespeare, Michael Baran, Eeva Kontu
Vastaava kapellimestari Joonas Mikkilä
Kapellimestarit Ville Myllykoski, Joonas Mikkilä 
Liikeidentiteetti Tero Saarinen, Satu Halttunen (Tero Saarinen Company)
Visuaalinen suunnittelu (lavastus, puvut) Kimmo Viskari
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Valosuunnittelijan assistentti Jaakko Sirainen
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Musiikillinen äänisuunnittelu Paavo Malmberg
Maskien ja kampauksien suunnittelu Emmi Puukka
Musiikkituotanto MD Company Oy Ltd.

Live-bändi Hamlet and His Gravediggers:
Koskettimet Joonas Mikkilä/Ville Myllykoski
Kitara Jarmo Saari/Ville-Veikko Airaniemi
Kitara Varre Vartiainen
Basso Teemu Broman
Koskettimet, lyömäsoittimet, kitara Paavo Malmberg/Ville Myllykoski 
Rummut Jani Auvinen 
Sello Meeri Uusi-Äijö
Sello Petrus Kähkönen 
Kitara Jussi-Pekka Parviainen 
Elektronisten soitinten ja nauhojen ohjelmointi Paavo Malmberg 

Gravediggers, näyttelijöitä yms. myös Jussi Luckàcs (Tamk), Meeri Uusi-Äijö, Laurapeppi Väänänen (Tamk), Maria Halinen (Tamk)

Inke Koskinen

Inke Koskinen

Ofelia

Petra Karjalainen

Petra Karjalainen

Gertrude, Hamletin äiti

Jari Ahola

Jari Ahola

Claudius, Hamletin isän veli

Pentti Helin

Pentti Helin

Polonius, Ofelian isä

Jussi-Pekka Parviainen

Jussi-Pekka Parviainen

Laertes, Ofelian veli

Petrus Kähkönen

Petrus Kähkönen

Rosencrantz

Karoliina Vanne

Karoliina Vanne

Guildenstern

Auvo Vihro

Auvo Vihro

Haamu, Hamletin isä

Jari Leppänen

Jari Leppänen

Haudankaivaja, näyttelijä yms.

Kristiina Hakovirta

Kristiina Hakovirta

Haudankaivaja, näyttelijä yms.

Mika Honkanen

Mika Honkanen

Haudankaivaja, näyttelijä yms.

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Täysosuma

Nykytulkinta 1600-luvun klassikosta on tarkoin hiottu teos. ROCKMUSIKAALI Hamletin ensi-illassa Tampereen...

Lue lisää

Arvio

TTT:n Hamlet on kansainvälistä tasoa! – Saska Pulkkisen Hamlet jää historiaan

Huikea rockmusikaali Hamlet avaa uuden aikakauden vanhan klassikon...

Lue lisää

Arvio

Tampereen Hamlet kelpaisi varmasti kansainvälisille areenoille sekä huolellisen toteutuksensa että omailmeisyytensä vuoksi.

Huippuammattilaisten visiot luovat tunnelman yhdessä musiikin kanssa, joka jysähtää kuin...

Lue lisää

Arvio

Upea teos.

Esitys on saumaton, yhtä aikaa runollisen pohtiva, mutta samalla helposti lähestyttävä ja populaari...

Lue lisää

Arvio

Suoranainen taiteiden riemujuhla.

Hamlet sai Tampereella rock-kuorrutuksen: Lopputulos on oivaltavan hieno ja yllätyksellisiä hetkiä...

Lue lisää

Arvio

Heti alusta lähtien musiikki tuntuu katsojan ruumiissa, se vetäisisi tanssimaan, kitara raastaa...

Lue lisää

Arvio

Saska Pulkkinen on guru. Millään muilla sanoilla tätä kritiikkiä ei voisi edes aloittaa. Niin se...

Lue lisää

Arvio

Hamlet on isosti tehty täsmäisku

Otso Kauton ohjaamaa esitystä voisi luonnehtia  spektaakkeliksi sillä erotuksella, että se tähtää...

Lue lisää

Arvio

Saimme vahvan illuusion, miltä täydellinen taideteos näyttää

Mikään tässä maailmassa ei ole täydellistä. Ei niin mikään! Silti Tampereen Työväen Teatterin...

Lue lisää

Täysosuma

Nykytulkinta 1600-luvun klassikosta on tarkoin hiottu teos.

ROCKMUSIKAALI Hamletin ensi-illassa Tampereen Työväen Teatterissa on vaikea päättää, mikä esityksessä eniten kiehtoo. Saska Pulkkisen roolityö Hamletina, sähkökitarat, karnevalistinen puvustus vai ison taiteilijajoukon saumaton yhteispeli?

Vastaus kirkastuu vasta jälkikäteen. Se on liikekieli.

Päivi Ängeslevä, Suomen Kuvalehti

TTT:n Hamlet on kansainvälistä tasoa! – Saska Pulkkisen Hamlet jää historiaan

Huikea rockmusikaali Hamlet avaa uuden aikakauden vanhan klassikon tulkinnoissa.

Katariina Fleming, Tamperelainen

Tampereen Hamlet kelpaisi varmasti kansainvälisille areenoille sekä huolellisen toteutuksensa että omailmeisyytensä vuoksi.

Huippuammattilaisten visiot luovat tunnelman yhdessä musiikin kanssa, joka jysähtää kuin rock-konsertissa heti esityksen alussa. Eikä meno laannu ennen kuin esitys on ohi.

Tässä spektaakkelissa kaikki tekijät todellakin ovat yhdessä samalla asialla. Kaikki elementit luovat yhteistä maailmaa ja kertovat samaa tarinaa: lavalla koko esityksen ajan taituroivat kitaravirtuoosit Varre Vartiainen ja Jarmo Saari, edellä mainittujen ja Eeva Kontunsäveltämä vivahteikas ja välillä kauas rockista liikkuva musiikki, Tero Saarisen ja Satu Halttusen luoma “liikeidentiteetti” sekä Michael Baranin tarkka ja taitava sovitus William Shakespearen tekstistä – puhumattakaan Otso Kauton ohjauksesta, joka pysyy valitussa tyylilajissa hienosti parodian ja suuren draaman välisellä nuoralla tanssien. Kyse on kuitenkin karvaasta tragediasta eikä Rocky Horror Picture Show’sta. Siksi Hamletin tarkka henkilöohjaus on erityisen tärkeä; kaikki esiintyjät liikkuvat taiten pekingoopperamaisen tyypittelyn ja monisyisen ihmiskuvan luomisen välillä.

Minna Tawast, Teatteri&Tanssi

Upea teos.

Esitys on saumaton, yhtä aikaa runollisen pohtiva, mutta samalla helposti lähestyttävä ja populaari kokonaistaideteos. Vaikuttaa siltä, että esityksen kehys ja konsepti juuri ”rock-musikaalina” on avannut luovuuden portit erityisellä tavalla jokaisella osa-alueella.

(…)

Hamletista on varmasti tehty musikaaliversioita maailman sivu, ja varmasti niissä on myös rokattu. Nyt nähtävillä on kuitenkin vahvasti omaleimainen, laadukas, kotimainen Hamlet.

Hämeen Sanomat, Aksu Piippo

Suoranainen taiteiden riemujuhla.

Hamlet sai Tampereella rock-kuorrutuksen: Lopputulos on oivaltavan hieno ja yllätyksellisiä hetkiä täynnä

Tampereen Työväen Teatterin uuden rock-musikaalin takana on Shakespearen lisäksi niin kova työryhmä, että Hamletia voi huoletta kutsua kotimaiseksi musikaaliksi, sanoo kriitikko Lauri Meri.

Kun ryhtyy tekemään uutta suomalaista musikaalia, niin miksi tyytyä vähäisempään tekstipohjaan kuin draaman kuninkaan William Shakespearen tunnetuimpaan teokseen Hamlet?

KAUTON teatterikäsityksessä korostuu selvästi joukkuepeli, mikä hyvin sopii tuoreelle johtajalle.

Hamletia on tekemässä suorastaan harvinaisen suuri joukko eri alojen taiteilijoita, ja voi pyhät muusat minkälainen joukko se onkaan.

Lopputulos ei ole sattumanvarainen usean kokin keitos, sillä tarjolla on samanaikaisesti mehukkaan täyteläinen ja kirkkaan tiivis esitys.

Suoranainen taiteiden riemujuhla.

William Shakespearen tragedia ei ole pelkkä hankkeen lähtökohta. Rock-musikaalissa on todella kysymys Shakespearen Hamletista lähes sellaisenaan.

Lauri Meri, Helsingin Sanomat

Tamä pitää viedä ulkomaille! katsomossa huudahdettiin. Tampere maailmankartalle! Siitä vaan menoksi.

Heti alusta lähtien musiikki tuntuu katsojan ruumiissa, se vetäisisi tanssimaan, kitara raastaa lihaa.

Tämä ruumiillisuus on yksi Otso Kauton Hamletin alustoja – eikä vähiten korona-aikaan.

Esitys on kuin fuusio manserokkia, käsistä riistäytynyttä peking-oopperaa, Shakespearen kuuluisaa tragediaa ja telenovelaa.

Hienoa, hienoa esityksessä on musiikki. Siinä on rouheaa rokkia ja fuusiota, flamencoa, iskelmää ja räppäilyä – aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Kauan eläköön Eeva Kontu!

(…)

Hamletissa omaa luokkaansa on tietysti suvereeni Saska Pulkkinen. Pulkkinen on kehollisesti järkyttävän taitava ja yhteistyössä Tero Saarisen kanssa hän on löytänyt Hamletinsa ilmaisuun käsittämättömiä asentoja, joiden kehitystä katsomosta seuraa huumaantuneena. Hamletin monimutkainen mieli, nuoren filosofin ja idealistin hulluuden kanssa leikittely: mikä sitä voisikaan kuvata paremmin kuin kummat ja vaikeat asennot, joista käsin Pulkkinen sitten replikoi tai laulahtaa kuin ei mitään.

Pulkkisen Hamletissa on hulluuden selkeyttä ja tuoreutta.

Niinikään Ofelian liike kuvaa hyvin esimerkiksi tämän ahdistusta ja Nätyltä lainassa olevan Inke Koskisen Ofelia sekoittaa hyvin nuoren tytön heleyttä ja haluavan kehon vaatimuksia. Ofelian ja prinssi Hamletin rakkaus myös mitä ilmeisimmin on Tampereella saanut täyttymyksensä ja Ofelian on tulkittu jopa olevan raskaana.

Anu Ala-Korpela, Aamulehti

Saska Pulkkinen on guru

Saska Pulkkinen on guru. Millään muilla sanoilla tätä kritiikkiä ei voisi edes aloittaa. Niin se vain on.

(…)
Ihan mahtava Hamlet! Näin me sen haluamme nähdä! Kiitos! Hieno kokemus, joka ei kuitenkaan tällaista vanhaa jurmua ihan lämmittänyt. Liikaa pituutta, liian vähän iskevää musaa, mutta kaunista katsottavaa. Viihdyttävää monen ikäiselle.

Ja vielä pakko mainita TTT:n upeasta korona-ajasta johtuvista toimenpiteistä. Kaikki oli hoidettu hienosti, rauhallisesti ja miellyttävästi. Tuli turvallinen olo käydä teatterissa. Ja ihanaa kun sain tulla ja olla.

Gekko Paavilainen, Man Made Life Style

Hamlet on isosti tehty täsmäisku

Otso Kauton ohjaamaa esitystä voisi luonnehtia  spektaakkeliksi sillä erotuksella, että se tähtää ja osuu syvälle. Se on vahvasti modernisoitu, musikaalisesti ja visuaalisesti vangitseva nykypäivän versio Shakespearen klassikosta.

Hamlet on nimiroolin tulkitsevalta Saska Pulkkiselta täräyttävä taidonnäyte.

 

Eija Mäkinen, Kulttuuriluuta

Saimme vahvan illuusion, miltä täydellinen taideteos näyttää

Mikään tässä maailmassa ei ole täydellistä. Ei niin mikään!

Silti Tampereen Työväen Teatterin Hamletin ensi-illassa me katsojat saimme vahvan illuusion, miltä täydellinen taideteos näyttää. Shakespearen rakastetun näytelmän tekijät onnistuivat nyt näyttämötaiteen kaikilla osa-alueilla ja näistä osista syntyi esteettisesti lumoavan kaunis kokonaisuus.

Minut sai lopullisesti lankeamaan loveen esityksen huumori. Kyllä! Vaikka Hamlet on perusolemukseltaan synkkä tragedia, esitykseen oli siroteltu pitkin matkaa myös hauskoja yksityiskohtia.

Kuka tietää, ehkä juuri näin myös Shakespearen aikalaiset ovat tulkinneet tämän monitulkintaisen runoelman. Hamlet oli oman aikansa poliittista teatteria, kuten professori Hanna Suutela käsiohjelmassa kirjoittaa. Maan mahtaville piti irvailla, vaikka tekijät laittoivat sillä kaulansa vaaraan.

Kenenkään edessä ei pidä kumartaa niin syvään, että multa tunkee otsaryppyjen väliin, ei edes William Shakespearen.  Tässä Globe-teatterin tekijöiden terveiset meille yli ajan kuilun.

Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja
Takaisin ylös