COME FROM AWAY

Poistunut ohjelmistosta

Tositapahtumiin perustuva hittimusikaali on maailmanlaajuinen ilmiö. Palkintoja kahminut Come From Away nähdään nyt ensi kertaa Suomessa!

Menkää ja vaikuttukaa” – Teatterikärpänen

⭐⭐⭐⭐ ”Huima esiintyjäkaarti vakuuttaa” – S-HL, Kristiina Helminen

Tässä näytelmässä kaikki on kohdallaan” – Optimismia ja energiaa

⭐⭐⭐⭐ ”Samuel Harjanne osoittaa taas kykynsä huippuluokan musikaaliohjaajana.” – Aamulehti, Nina Lehtinen

Tampereen Työväen Teatteri tuo hittimusikaalin Come From Away Suomeen! Palkittu, inspiroiva ja koskettava musikaali perustuu 9/11 -tragediaa seuranneisiin tositapahtumiin. Ja se ei voisi olla ajankohtaisempi! 

Come From Away on sydämellinen ja inhimillinen tarina siitä, miten yhteisö voi kriisin tullessa yhdistyä ja selvitä pahimman yli yhdessä. Se tuo toivoa ja lohtua – ja saa meidät uskomaan hyvään. 

Musikaalin näyttelijäkaartiin on saatu ihana joukko lahjakkuutta, valovoimaa ja karismaa. Mukana ovat ensi kertaa TTT:ssä vierailevat Jonna JärnefeltKaija KärkinenNina TapioJerry WahlforssMatti Leino sekä TTT:n tähdet Petra KarjalainenHeidi KiviharjuPihla PohjolainenHiski GrönstrandSaska PulkkinenJari Leppänen ja Mika Honkanen.

Ja se tarina! Noin 20 vuotta sitten maailmaa ravisuttivat 9/11 -iskut. New Yorkin ilmatila suljettiin. Ilmatilaan jäi satoja lentokoneita. Niistä 38 määrättiin laskeutumaan Ganderiin, pieneen 11 000 asukkaan kandalaiskaupunkiin. Kaupunkilaiset päätyivät majoittamaan ja ruokkimaan kaikki noin 7 000 lennoilla ollutta matkustajaa. Kaukomatkalaiset viettivät Ganderissa lopulta kaikkiaan viisi epätietoista ja tunteikasta päivää. Sinä aikana monen elämä otti uuden suunnan. Musikaali perustuu heidän, tositapahtumissa mukana olleiden haastatteluihin. 

Kanadalais-amerikkalaisen pariskunnan Irene Sankoffin ja David Heinen kirjoittaman ja säveltämän musikaalin ohjaa Samuel Harjanne, jonka ohjauksia ovat muun muassa maamme viime vuoden katsotuimmat teatteriesitykset Billy ElliotKinky Boots ja Pieni merenneito

Väittäisin, että jokaisella on jokin kosketuspinta 9/11 tragediaan”, sanoo Samuel Harjanne. ”Jokainen muistaa, missä oli sillä hetkellä, kun uutiskuvat tavoittivat meidät. Mutta miten siitä syntyikin jotakin niin kaunista ja hyvää, kuin mitä Ganderissa tapahtui! Come From Away on tarina siitä, miten voimme saada aikaan ihmeitä. Positiivisuus ja rakkaus on voimavara, jolla selviämme kaikesta. Me selviämme, kun teemme hyviä asioita yhdessä”. 

Jos musikaalilla olisi palkintokaappi, Come From Awaylla se olisi jo täynnä. Se sai kantaesityksensä Broadwaylla 2017 ja se palkittiin arvostetuilla Tony- ja Drama Desk sekä Outer Critics Circle -palkinnoilla. Lontoossa musikaali sai ensi-iltansa 2019, ja se palkittiin neljällä Laurence Olivier -palkinnolla, muun muassa parhaana musikaalina. Kaikkiaan palkintoja on kertynyt jo parikymmentä.

Suomen kantaesitys 21.9.2022 Suurella näyttämöllä

Lippujen hinnat

64,00 / 62,00 / 54,00 / 54,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus, laulujen sanat ja musiikki Irene Sankoff ja David Hein
Tekstin suomennos Reita Lounatvuori
Laulujen suomennos Hanna Kaila
Ohjaus Samuel Harjanne
Koreografia Mirva Mäkinen
Kapellimestarit Sean Mayes (Kanada) ja Tony Sikström
Lavastussuunnittelu Erkki Saarainen
Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Äänisuunnittelu Jarkko Tuohimaa
Ohjaajan assistentti Jack Johansson
Yhteistyössä Harjanne Company Ltd. Oy
Tekijänoikeudet Music Theatre International (MTI) Europe

Musical Supervisor Sean Mayes
Musical Director Tony Sikström (piano, haitari)
Ville-Veikko Airaniemi  (sähkökitara/akustinen kitara)
Maria Lamminen (sähköbasso/ akustinen basso)
Juho Fabrin (bodhran/ perkussiot)
Ville Hatanpää (rummut/ perkussiot)
Riku Kettunen (akustinen kitara/ mandoliini/ bouzuki)
Maija Koskenalusta (pillit / Irish Fluite/ Uillean Pipes)
Maija Sihvola (viulu)

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Olisi tätä pidempäänkin katsonut. Niin ei minulle musikaalien kohdalla monesti tapahdu.

KUN USEIMMAT noista Harjanteen aiemmista menestysohjauksista ovat olleet näyttäviä ja riemunkirjavia, on Come From...

Lue lisää

Arvio

Lämmin olo, ajoittaiset kyyneleet ja hymyn pilkahdukset syttyivät takarivissä saakka

Tampereen Työväen Teatterin kokonaisuus nojaa ammattitaitoiseen ensembleen, jossa tuntuu jokaisella olevan juuri...

Lue lisää

Arvio

Mahdollisuus nousta klassikkomusikaaliksi

Come From Away on napakkarytminen ja vetävä esitys, jossa on sydämellinen, viehättävä sisältö sekä nöyrä...

Lue lisää

Arvio

Musikaalien ystäviä hemmotellaan tänä syksynä.

Musikaaliin on saatu huippumiehitys ja kaksitoista näyttelijää muuntuu auttajista autettaviksi usein vain nopealla...

Lue lisää

Arvio

Menkää ja vaikuttukaa

Yhteisöllisyyden ja joukkovoiman (ja vimman) merkitys korostuu kun seuraa, miten hurjassa vedossa koko...

Lue lisää

Arvio

Huima esiintyjäkaarti vakuuttaa

Työväen teatterin lavalla nähdään huima esiintyjäkaarti, joka todellakin vakuuttaa. Musikaalissa keskitytään...

Lue lisää

Arvio

Tässä näytelmässä on kaikki kohdallaan

Tässä näytelmässä on kaikki kohdallaan, musiikki toimii ja bändi on mieletön. Ihanaa, kun orkesterin jäsenet...

Lue lisää

Arvio

Samuel Harjanne osoittaa taas kykynsä huippuluokan musikaaliohjaajana. 

Esitys luottaa omaperäiseen tarinaan, toimivaan rytmiin, vetävään musiikkiin ja karismaattisiin laulaviin...

Lue lisää

KUN USEIMMAT noista Harjanteen aiemmista menestysohjauksista ovat olleet näyttäviä ja riemunkirjavia, on Come From Away pikemminkin kirjosieppo- kuin riikinkukko-osastoa. Se on harvinaisuus tässä genressä: väliajaton alle kaksituntinen puriste ilman blingehtivää pukuloistoa tai muutakaan ulkoista koristeellisuutta.

Se on harvinaisuus myös siinä mielessä, että päinvastoin kuin monissa musikaaleissa sen henkilöihin voi samaistua ja sen tarinaan on helppo uskoa. Helppoa siksi, että se tarina on tosi.

(…) jokainen laulu kuljettaa tarinaa. Näin kokonaisuudesta tulee todella kompakti. Voin täyttä totta tarkoittaen sanoa, että Come From Away on muodoltaan timmein musikaalituotanto, jonka ole koskaan nähnyt – ja ensimmäisen näin jo alta kymmenvuotiaana 1960-luvun puolella.

TTT:n Come From Awayn koko paketti on niin hyvin kasattu, että kun esitys on alle kahdessa tunnissa ohi, joutuu huokaisemaan, että olisi tätä pidempäänkin katsonut. Niin ei minulle musikaalien kohdalla monesti tapahdu.

Tampereen Työväen Teatterin kokonaisuus nojaa ammattitaitoiseen ensembleen, jossa tuntuu jokaisella olevan juuri oikeankokoiset kengät. Vahvaa tulkintaa ja tunnetta sekä hyvää draamaa. (…)

Musikaalin ohjaaja Samuel Harjanteen sanoin:
– Come From Away ei ole vain yksi musikaali muiden joukossa. Se on ylistys ihmisyydelle, hyvyydelle ja lähimmäisen rakkaudelle.

Allekirjoitan Harjanteen sanat. Kaiken kaikkiaan tuntui, että näyttämöllä on hyvä energia ja se välittyi katsomoon saakka. Lämmin olo, ajoittaiset kyyneleet ja hymyn pilkahdukset syttyivät takarivissä saakka.

Man Made Lifestyle, Karri Harju

Come From Away on napakkarytminen ja vetävä esitys, jossa on sydämellinen, viehättävä sisältö sekä nöyrä pohjavire. (—) Vaikka koko näyttelijäryhmä esittää useaa roolihahmoa, sekä matkalaisia että ”lentoväkeä”, välittyy katsomoon nimenomaan yhteisöllinen viesti: me olemme toisiamme varten.

Elementeistä syntyy säkillinen ihmisenkokoisia tarinoita ja tarpeeksi draamaa musiikkinäytelmän tarpeiksi. Come From Awaylla on mahdollisuus nousta klassikkomusikaaliksi.

Hämeen Sanomat, Aksu Piippo

Musikaaliin on saatu huippumiehitys ja kaksitoista näyttelijää muuntuu auttajista autettaviksi usein vain nopealla takin vaihdolla.

Vaikka koneen ohjaaja (Nina Tapio) on keskiössä, jokainen tekee roolistaan persoonallisen ja elävän tulkinnan. Petra Karjalainen liikuttaa mieliä, yllättäen mukana on romanttinen parikin. Myös laulajina ja tanssijoina joukko on huikea – koreografia on Mirva Mäkisen. Soittimiltaan tosi monipuolinen orkesteri on taitava ja vauhdikas.

Erkki Saaraisen lavastus pienentää isoa näyttämöä sopivasti. Lentokone penkkeineen syntyy hetkessä ja vaikutusta lisää pyörivä näyttämöosuus.

Tamperelainen, Katariina Fleming
Yhteisöllisyyden ja joukkovoiman (ja vimman) merkitys korostuu kun seuraa, miten hurjassa vedossa koko näyttelijäkaarti on! Kaikki tekevät useampaa roolia, johon vaihdetaan vähän lennossa. Koko näyttämö kuhisee ja sykkii, ja mikä parasta, musiikki soi kunnon irkkumeiningillä ja bändikin on osa porukkaa. En ole varmasti ainut, jonka sielua hivelee viulut, tinapillit ja bodhránit erityisellä tavalla.
On vaikeaa löytää sellaisia ylisanoja, joita en olisi jo käyttänyt, mutta onhan tämä nyt huikeaa katsottavaa ja kuultavaa niin joukkokohtauksissa kuin sooloissakin. (…) Teki mieli mennä mukaan tamppaamaan jalalla rytmiä ja pyörimään itsensä onnesta ja ilosta pyörryksiin. Bravo!
Teatterikärpänen

Työväen teatterin lavalla nähdään huima esiintyjäkaarti, joka todellakin vakuuttaa. Musikaalissa keskitytään muutamaan henkilöhahmoon ja kerrotaan heidän tarinansa järkyttävien tapahtumien keskellä. Lentäjää näyttelevän Nina Tapion ääni kantaa vahvana ja kauniina, ja yksi vaikuttavimmista musiikkinumeroista onkin hänen koskettava soolonumeronsa.

Jonna Järnefeltin Dianen ja Mika Honkasen Nickin rakkaustarina puolestaan muistuttaa, kuinka rakkaus voi roihahtaa milloin ja missä tahansa. Kaksikko tekee mainiot roolisuoritukset ja onnistuu välittämään ah niin kömpelön, mutta samalla väkevän rakkauden syttymisen uskottavasti ja ihanan liikuttavasti. Mieleen jää myös Petra Karjalaisen roolihahmon pelko ja suru oman, pelastajana New Yorkissa toimivan pojan kohtalosta.

Tarinaa kuljettaa läpi näytelmän juureva, irlantilaisvaikutteinen musiikki. Samuel Harjanne tekee musikaalissa jälleen kerran vakuuttavaa ohjaustyötä

Sydän-Hämeen Lehti, Kristiina Helminen

Tässä näytelmässä on kaikki kohdallaan, musiikki toimii ja bändi on mieletön. Ihanaa, kun orkesterin jäsenet tulivat lopussa lavalle tanssimaan! Tämä kosketti ja oli silti niin iloinen ja toiveikas.

Optimismia ja energiaa

Esitys luottaa omaperäiseen tarinaan, toimivaan rytmiin, vetävään musiikkiin ja karismaattisiin laulaviin näyttelijöihin. Ja hyvä niin, sillä toimivien peruselementtien rinnalle ei kaipaa muuta.

Samuel Harjanne osoittaa taas kykynsä huippuluokan musikaaliohjaajana.

Aamulehti, Nina Lehtinen
Takaisin ylös