KARVAS PALA

Poistunut ohjelmistosta

Komedia häikäilemättömyydestä

Pohjoismainen kantaesitys 21.1.2020 Eino Salmelaisen näyttämöllä

Karvas pala (Bitter Wheat) on musta komedia, joka sai kantaesityksensä kesällä 2019 Lontoossa. Kiistellyn David Mamet’n uusi näytelmä oli tapaus jo senkin takia, että sen pääroolissa nähtiin John Malkovich, joka teki siinä ensimmäisen teatterityönsä 30 vuoteen. Onkohan mitään näytelmää tuotu yhtä nopeasti Suomeen sitten Ibsenin Nukkekodin?

Pulitzer-palkittu käsikirjoittaja David Mamet käsittelee näytelmissään valtasuhteita. Karvas pala kertoo siitä, mitä tapahtuu, kun vallantunne loiskuu kerta kaikkiaan yli äyräiden. Näytelmän mediamoguli Barney Fein sikailee lapsekkaasti kuin sarvikuono posliinikaupassa. Kaikki mulle nyt heti! (Kaikki yhteydet julkisuuden suuriin nimiin tai muihin tosielämän hahmoihin ovat täyttä sattumaa.)

Karvas pala käsittelee tulenarkaa #metoo-aihetta niin räväkästi, että näytelmä tulee varmasti herättämään keskustelua. Onko mustassa huumorissa kaikki sallittua?

Lippujen hinnat

38,00 / 36,00 / 32,00 / 32,00 €

Käsiohjelma

Lue käsiohjelma

Videogalleria

Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksien vuoksi.
Hyväksy markkinointievästeet nähdäksesi sisältö.

Esityskalenteri

Tekijät ja näyttelijät

Käsikirjoitus David Mamet
Suomennos Michael Baran
Ohjaus Milko Lehto
Lavastussuunnittelu Janne Siltavuori
Pukusuunnittelu Paula Varis
Valosuunnittelu TJ Mäkinen
Äänisuunnittelu Niklas Vainio

Aimo Räsänen

Aimo Räsänen

Barney Fein

Yuko Takeda

Yuko Takeda

Yung Kim Li

Jari Ahola

Jari Ahola

Roberto

Janne Kallioniemi

Janne Kallioniemi

The Writer

Tommi Raitolehto

Tommi Raitolehto

Doctor Wald

Joes Teka

Joes Teka

Charles Arthur Brown

 

Arviot ja artikkelit

Arvio

Roolisuoritusta ei voi kuin ihailla

Mamet on nimennyt näytelmänsä päähenkilön Barney Feiniksi, mutta yhdennäköisyys Weinsteiniin on...

Lue lisää

Arvio

Aimo Räsäsen bravuuri

Barney Feinin hybris on niin korkealla, että antiikin tragedioiden päämiehet jäävät kilometrejä...

Lue lisää

Arvio

Hienot roolityöt

Barney on tottunut ostamaan rahalla kaiken, myös kiintymyksen. Elämä on hänelle kuin elokuvaa, tuota...

Lue lisää

Arvio

Komea TTT:n kevätkauden avaus

Barney Fein (Aimo Räsänen) on rikas, lihava, keski-ikäinen amerikanjuutalainen elokuva-alan...

Lue lisää

Arvio

Täysosuma, napakymppi

Näytelmä on teatterillisesti ja taiteellisesti täysosuma, napakymppi. Täysipainoinen ja vaikuttava...

Lue lisää

Roolisuoritusta ei voi kuin ihailla

Mamet on nimennyt näytelmänsä päähenkilön Barney Feiniksi, mutta yhdennäköisyys Weinsteiniin on ilmiselvä. Katsoja huomaa yhteneväisyyttä myös maan mellastavaan päämieheen, jonka valokuvakin koristaa takan reunaa. Aimo Räsänen on saanut näytelmässä elämänsä roolin. Pitkään televisiossa näytellyt Räsänen panee peliin kaiken osaamisensa ja on ällistyttävän nerokas. Alun lämmittelyn jälkeen hän lähtee lentoon kuin kone kiitoradalla, vauhti kiihtyy kiihtymistään kunnes tulee äkkipysähdys. Mutta Barney Fein ei ole niitä, jotka jäävät maahan ryömimään. Räsäsen roolisuoritusta ei voi kuin ihailla – hän vyöryttää näyttämölle kaikki narsistiset piirteet ja voimakkaat aggressiot. Kukaan ei pärjää mulle, hän uskoo.

 

Katariina Fleming, Tamperelainen

Aimo Räsäsen bravuuri

Barney Feinin hybris on niin korkealla, että antiikin tragedioiden päämiehet jäävät kilometrejä alemmalle tasolle. Barney Feinille kukaan ei ole mitään. (–) Feinin asioita hoitaa ja suurimman osan hänen törkeyksistään nielee avustaja Sondra (Suvi-Sini Peltola). Niin Sondra kuin korealainen näyttelijä (Yuko Takeda) voisivat milloin vain juosta ovesta ulos, mutta jäävät hyväksikäytettäviksi. Toinen pelkää menettävänsä isot tulonsa, toinen elokuvansa levityksen. (–) Yuko Takeda säväyttää hienosti oman etunsa ja oman koskemattomuutensa ristiriidassa kiehuvana ihmisenä. Suvi-Sini Peltola tekee myös loistavaa työtä. (–) Karvas pala on toki vahvimmin Aimo Räsäsen bravuuri. Äärimmäisen pahiksen esittäminen on kaikkien näyttelijöiden unelma ja Barney Feinia pahempaa on vaikea kuvitella.

Markus Määttänen, Aamulehti

Hienot roolityöt

Barney on tottunut ostamaan rahalla kaiken, myös kiintymyksen. Elämä on hänelle kuin elokuvaa, tuota unelmatehtaan muovailuvahaa, josta voi aina ottaa uuden oton pieleen menneen tilalle. (–) Esitys onkin elimellisesti monologi ja Aimo Räsäsen työvoitto. Suvi-Sini Peltola itsensä paaduttaneena sihteerinä ja Yuko Takeda hyväksikäytön uhrina tekevät hienot roolityöt. (–) Näytelmän vaikeus on siinä, että se ei päästä yleisöä, saati näyttelijöitään, helpolla. Mutta se ei myöskään anna vastauksia tai ratkaisuja. Se tyytyy ainoastaan näyttämään kaiken kauheuden: silmittömän vallan sokaiseman miehen, jonka peesissä kulkee joukko myötäilijöitä niin kauan, kun heille itselleen on siitä hyötyä.

Laura Kytölä, Helsingin Sanomat

Komea TTT:n kevätkauden avaus

Barney Fein (Aimo Räsänen) on rikas, lihava, keski-ikäinen amerikanjuutalainen elokuva-alan ravintoketjun huipulla oleva, äitinsä rahoilla pelaava elokuvatuottaja. Ajankohtainen Barney Fein on siksi, että hän elokuvatuottajana harrastaa seksuaalista ahdistelua. (–) Fein on keksitty pilkan välineeksi, ja Karvas pala -näytelmässä pilkkaajana on rahakas ja menestynyt, keski-ikäinen amerikanjuutalainen näytelmäkirjailija David Mamet. (–) Räsäsen roolityö Barney Feinina on komea TTT:n kevätkauden avaus. Muiden näyttelijöiden tehtävänä on pelokkaina ja henkisesti vapisevina luoda ahdistavaa ilmapiiriä, johon on kylvetty tuhon siemenet. Tässä jokainen onnistuu loistavasti.

Juha Drufva, Kansan Uutiset

Täysosuma, napakymppi

Näytelmä on teatterillisesti ja taiteellisesti täysosuma, napakymppi. Täysipainoinen ja vaikuttava näytelmä syntyy, kun sen tekijöinä on näkemyksellinen ja asialleen omistautunut tiimi. (–) Pysähdyin useamman kerran esityksen aikana makustelemaan sana- ja ilmaisuvalintoja, jotka ovat suorastaan neroudessaan herkullisia tänä kielen köyhtymisen aikana. (–) Jos Tampereen Työväen Teatterin näyttelijäkunnassa ei olisi savolaistaustaista Aimo Räsästä, niin kenet teatteri olisi laittanut Barney Feinin erittäin vaativaan rooliin! (–) Suuri yleisö on oppinut näkemään Räsäsen hellyttävissä pehmorooleissa. (–) Räsäsellä on nyt vahva näyttö väkevästä luonnenäyttelemisestä.

Matti Pulkkinen, Radio SUN (Pirkanmaan lehtitalo)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentoithan omalla nimelläsi. Sinulla on täysi vapaus kertoa mielipiteesi, mutta muista silti hyvät tavat. Karsimme etukäteen kaikki asiattomat kommentit, mainokset sekä laittomat sisällöt.

Takaisin ylös